Powrót

Są nowe perony, lepsze podróże z Żor do Rybnika

Prace na odcinku Żory – Rybnik – Sumina dobiegają końca. Wymieniono ok. 55 km torów i 60 km sieci trakcyjnej. Wyremontowano 36 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty. Modernizacja 5 przejazdów kolejowo-drogowych zakończy się w drugim kwartale tego roku. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. Po zakończeniu wszystkich prac, pociągi pojadą szybciej, a ich prędkości wzrosną do 80-120 km/h. Dzięki temu skróci się czas przejazdu z Żor do Rybnika o 7 minut, tzn. zajmie 15 zamiast 22 minut. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadbają dyżurni w 9 zmodernizowanych, nowoczesnych nastawniach.

Pasażerowie korzystają z nowych peronów

Rewitalizacja linii to korzyści m.in. dla mieszkańców Żor i Rybnika. Pasażerowie korzystają z nowych peronów na stacjach i przystankach w Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach oraz w Rybniku. Perony zostały podwyższone, aby podróżni mogli łatwiej wsiadać i wysiadać z pociągu. Obiekty dostosowano także do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Powierzchnia peronów jest antypoślizgowa i wyposażona w ścieżki naprowadzające ze specjalną wypukłą fakturą. Na stacji w Rybniku zamontowane zostały windy.

Nowe możliwości kolei w Rybnickim Okręgu Węglowym

Inwestycja tworzy nowe możliwości kolei w Rybnickim Okręgu Węglowym, który jest ważnym fragmentem południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Zwiększa się przepustowość, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągów. Dzięki szybszym wyjazdom pociągów towarowych z Rybnickiego Okręgu Węglowego, kolej staje się bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu.

Przebudowa odcinka Żory – Rybnik - Sumina to część większego projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze”. Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
katarzyna.glowacka@plk-sa.pl
Tel. Kom. 697 044 571