Ruch pociągów nie zmniejsza się, a inwestycje przyśpieszają – komunikat Grupy PKP
Krajowy Program Kolejowy to największy w historii polskiej kolei program inwestycyjny. W jego skład wchodzi 220 projektów wartych blisko 70 mld zł. Program zakłada modernizację m.in. 9 tys. km torów. Ogromne przedsięwzięcie ma m.in. skrócić czas przejazdu pomiędzy miejscowościami oraz zapewnić lepszy dostęp do kolei i umożliwić komfortowe podróże. Aktualnie wykonanie programu przekroczyło 60%, a wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi ponad 40 mld zł.
– Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy damy radę zrealizować cały Krajowy Program Kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – potwierdza Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
– Poprzez realizowane na bieżąco inwestycje kolej staje się jeszcze bardziej dostępna dla pasażerów i przyjazna dla środowiska. Dzięki wzorowej współpracy spółek Grupy PKP prace mogą być prowadzone bez wstrzymywania ruchu na większości odcinków. Tym samym wzrasta liczba przewiezionych osób i towarów, a Grupa PKP notuje pozytywne wskaźniki finansowe - dodaje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycje infrastrukturalne to nie tylko modernizacja linii kolejowych, ale także zmiany na dworcach. Naprzeciw oczekiwaniom pasażerów wychodzi PKP S.A. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 r. zbudowanych i zmodernizowanych zostanie łącznie około 200 dworców za łączną kwotę 1,4 mld zł. Część z nich powstanie w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych.
– Pod koniec 2018 roku spółka podpisała umowę na realizację kolejnych 20 tego typu obiektów, m.in. w Chałupach, Kraśniku czy Czarnej Tarnowskiej. IDS-y to dworce modułowe, zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym oczekiwaniom podróżnych. Obiekty dostosowywane są do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Posiadają również ekologiczne rozwiązania, takie jak panele fotowoltaiczne czy odzysk wody deszczowej – zaznacza Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
Warto przypomnieć, że ogromne przedsięwzięcia inwestycyjne realizowane są przy utrzymaniu rozkładu jazdy pociągów pasażerskich i zapewnieniu sprawnego przewozu towarów. Pomimo prac na torach ruch pociągów odbywa się płynnie. Dzieje się tak m.in. dzięki korektom wprowadzanym w rocznym rozkładzie jazdy. Pierwsza korekta weszła w życie w niedzielę 10 marca i obowiązuje do 8 czerwca.
– Konstrukcja rozkładu jazdy prowadzona jest przy ścisłej współpracy przewoźników oraz z wykorzystaniem danych dotyczących realizacji inwestycji. Są już efekty prac, np. pociągi pojadą z Wrocławia do Milicza i Krotoszyna po nowych torach. Pasażerowie mogą korzystać z coraz większej liczby nowych, dostępnych dla wszystkich podróżnych, peronów – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prowadzone prace infrastrukturalne nie wpływają negatywnie na liczbę pasażerów podróżujących pociągami PKP Intercity. Tylko w 2018 roku PKP Intercity przewiozło ponad 46 mln pasażerów, co stanowi wzrost o około 8% w stosunku do 2017 roku. Trend wzrostowy widoczny jest także w dwóch pierwszych miesiącach bieżącego roku, kiedy na podróż pociągami spółki zdecydowało się już blisko 6,8 mln pasażerów, tym samym zapewniając wzrost o ok. 4% do analogicznego okresu 2018 roku. Prognozy wskazują, że PKP Intercity powinno utrzymać dynamikę przewozu ze wzrostem nie mniejszym niż 4% w skali roku.
– Modernizacja infrastruktury kolejowej, po której prowadzony jest ruch pociągów, to duże wyzwanie dla przewoźnika, jakim jest PKP Intercity. Konstrukcja zastępczego rozkładu jazdy stanowi przykład wspólnego rozwiązania, najkorzystniejszego dla pasażerów w obliczu trwających prac. Modernizacja szlaków w połączeniu z naszymi inwestycjami taborowymi stanowi niepowtarzalną szansę zapewnienia pasażerom oferty na najwyższym poziomie – zaznacza Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Modernizacja linii kolejowych nie spowodowała także problemów w działalności przewozowej PKP CARGO. Z powodu objazdów remontowanych odcinków torów wydłużyły się co prawda trasy przejazdów niektórych pociągów, ale nie wpłynęło to negatywnie na czas dostarczania klientom ładunków. Dzięki współpracy z PKP PLK udało się bowiem skonstruować dobry rozkład jazdy dla pociągów towarowych.
– Ta sytuacja wymaga od nas odpowiedniego zarządzania zasobami, modyfikowania ofert dla klientów. I z tymi wyzwaniami radzimy sobie bardzo dobrze, gdyż w trudnych warunkach poprawiliśmy efektywność naszej działalności i wyniki finansowe. Proces inwestycyjny na kolei jest dla nas, tak jak dla wszystkich przewoźników, wyzwaniem, ale i szansą na większe przewozy kruszyw i innych materiałów budowlanych – mówi Witold Bawor, członek zarządu PKP CARGO S.A. ds. operacyjnych.