Przystanek kolejowy Kraków Bronowice stworzy centrum przesiadkowe
Kraków Bronowice będzie jednym z najciekawszych przystanków na polskich szlakach kolejowych. Powstaje na styku dwóch linii – w stronę Katowic oraz lotniska Kraków Airport.
Na cztery perony podróżni dostaną się schodami lub windami, nawet na wysokość ponad 20 m. Pomiędzy peronami będzie można przechodzić szerokim przejściem podziemnym, w którym przewidziano miejsce na lokale usługowe.
Perony gotowe i w budowie
Tory na przystanku położone są na różnych wysokościach i krzyżują się ze sobą. Było to wyzwaniem przy projektowaniu obiektu. Obecnie są już gotowe dwa z czterech peronów oraz przejście podziemne i schody. Wykonawca betonuje posadzki przejścia, kontynuuje budowę klatek schodowych i zadaszeń. Równolegle powstają też konstrukcje pozostałych dwóch peronów. Obok przystanku zbudowane są już dwa wiadukty kolejowe – nad ul. Armii Krajowej oraz nad torami kolejowymi.
Kraków Bronowice stanie się ważnym węzłem przesiadkowym. Dzięki bliskości przystanków tramwajowych i autobusowych podróżujący koleją łatwo przesiądą się do innych środków transportu publicznego. Również nowe chodniki ułatwią dostęp do kolei mieszkańcom pobliskich osiedli. Z przystanku będą odjeżdżać pociągi w kierunku lotniska, do Katowic, Oświęcimia, Trzebini, Krzeszowic, oraz centrum Krakowa.
PLK planują udostępnić obiekt podróżnym w marcu 2020 roku. Skomplikowane rozwiązania konstrukcyjne sprawiają, że budowa przystanku jest wymagająca i czasochłonna. Pierwotny termin oddania go do użytku został przesunięty, m.in. ze względu na dodatkowe prace, które należało wykonać przy wzmacnianiu gruntów pod obiektem.
Budowa przystanku Kraków Bronowice to jeden z elementów modernizacji linii Kraków – Katowice, ważnego odcinka krajowej i międzynarodowej trasy kolejowej E30. PLK inwestują w poprawę standardu na stacjach i przystankach oraz zapewnienie dostępności do pociągów dla wszystkich podróżnych. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróżni ze stolicy Małopolski do stolicy Śląska dojadą w mniej niż godzinę. Wartość inwestycji to ok. 2 mld zł.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 605 352 883
„Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji”.