15 marca 2010 r. Zarząd PKP PLK SA wezwał Zarząd Przewozów Regionalnych do uregulowania w terminie 10 dni zaległych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, a także przypomniał, że postanowienia umowy o korzystanie z przydzielonych tras pociągów upoważniają zarządcę infrastruktury do rozwiązania umowy w przypadku nieuregulowania przez przewoźnika opłat za okres co najmniej 3 miesięcy.
30 marca 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych został poinformowany, że z powodu nieuregulowania należności za okres 3 miesięcy, umowa o korzystanie z przydzielonych tras zostanie rozwiązana z dniem 7 kwietnia 2010 r. Tego samego dnia do Zarządu Przewozów Regionalnych oraz urzędów marszałkowskich skierowane zostało pismo, w którym Zarząd PKP PLK SA poinformował, że od 7 kwietnia będzie możliwe uruchamianie tylko tych pociągów, które wskażą samorządy wojewódzkie oraz złożą oświadczenie o gotowości do ponoszenia opłat na rzecz PKP PLK SA. Zarząd PLK poinformował również, że po uzyskaniu oświadczeń samorządów wojewódzkich o gotowości zapłaty, konieczne będzie zawarcie nowej umowy o korzystanie z tras pociągów, zawierającej m.in. postanowienia o ograniczeniu zakresu jej wykonywania w przypadku nieuregulowania opłat za okres przekraczających 1 miesiąc oraz rozwiązaniu umowy w przypadku nieuregulowania należności za okres przekraczający 2 miesiące. W umowie tej jako płatnicy byłyby wskazane samorządy wojewódzkie.
Do 22 kwietnia 2010 r. jedynie 4 spośród 16 urzędów marszałkowskich zajęły stanowisko wobec propozycji PLK, stwierdzając, że brak jest podstaw prawnych, aby województwa były płatnikami faktur wystawianych za korzystanie z przydzielonych przez PLK tras pociągów. Za usługi świadczone przez Przewozy Regionalne samorządom wojewódzkim przewoźnik otrzymuje stosowne wynagrodzenie rekompensujące również koszty dostępu do infrastruktury kolejowej.
1 kwietnia 2010 r. w Ministerstwie Infrastruktury odbyło się spotkanie z udziałem zainteresowanych stron. W celu osiągnięcia polubownego rozwiązania zaistniałej sytuacji prezes Zarządu PLK wyraził gotowość rezygnacji z rozwiązania umowy pod warunkiem uregulowania przez PR należności za grudzień 2009 r., i jednocześnie ograniczenia pracy eksploatacyjnej o 20% poprzez wyłączenie z umowy pociągów wskazanych przez przewoźnika. Zarząd Przewozów Regionalnych wyraził gotowość kontynuowania współpracy na warunkach zaproponowanych przez PLK.
7 kwietnia 2010 r. w związku z uregulowaniem przez Przewozy Regionalne należności za grudzień 2009 r. Zarząd PLK wycofał oświadczenie o rozwiązaniu umowy z Przewozami Regionalnymi, przedstawiając równocześnie żądanie przedłożenia w terminie do 16 kwietnia przez Przewozy Regionalne listy pociągów, których kursowanie zostanie odwołane od 24 kwietnia. Miało to dotyczyć 20% pracy eksploatacyjnej przewoźnika. Odstąpienie od rozwiązania umowy nie ma wpływu na windykację zobowiązań przeterminowanych.
20 kwietnia 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych przedstawił wykaz pociągów, których kursowanie należy ograniczyć. Wykaz dotyczył ograniczeń w terminach kursowania 64 pociągów w okresie 24-30 kwietnia.
21 kwietnia Zarząd PLK skierował do Zarządu PKP Intercity pismo informujące, że w przypadku nieuregulowania należności na rzecz PLK w terminie do 23 kwietnia PKP PLK SA podejmie działania zmierzające do ograniczenia wykonywania umowy przez PLK polegające na wstrzymaniu przejazdów pociągów wskazanych przez PLK.
23 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK poinformował Zarząd Przewozów Regionalnych, że wykaz przedstawiony przez PR nie spełnia warunków postawionych przewoźnikowi. Zarząd PLK poinformował także o postanowieniu, że z dniem 4 maja 2010 r. zakres wykonywania umowy o korzystanie przez PR z przydzielonych tras pociągów zostanie ograniczony do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2010/2011 o 151 pociągów wskazanych przez PLK w załączniku do pisma. Stanowi to niecałe 13% pracy eksploatacyjnej Przewozów Regionalnych. Termin 4 maja pozwalał przewoźnikowi na wypełnienie powinności poinformowania podróżnych o zmianach w rozkładzie jazdy w obowiązującym go terminie.
26 kwietnia 2010 r. Zarząd Przewozów Regionalnych zaprotestował przeciwko "arbitralnej decyzji" Polskich Linii Kolejowych "ograniczającej usługę zarządcy infrastruktury na rzecz PR o 20% zamówionej pracy eksploatacyjnej".
28 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK poinformował Zarząd PR, że przesłanką, jaką kieruje się zarządca infrastruktury ograniczając zakres umowy z przewoźnikiem było i jest zatrzymanie procesu kredytowania przez Polskie Linie Kolejowe działalności Przewozów Regionalnych. Jedynym rozwiązaniem w obecnej sytuacji jest wykonywanie przez przewoźnika jego podstawowych obowiązków, tj. regulowanie zobowiązań w taki sposób, aby nie było przesłanek do ograniczenia zakresu wykonywania umowy.
28 kwietnia 2010 r. Zarząd PLK skierował do Zarządu PKP Intercity pismo informujące o ograniczeniu temu przewoźnikowi wykonywania umowy o korzystanie z tras pociągów o 13%. PLK oczekuje od PKP Intercity przedłożenia w terminie do 4 maja listy pociągów, których kursowanie zostanie odwołane od 15 maja. Działania te są niezależne od postępowania windykacyjnego prowadzonego w stosunku do tego przewoźnika przez PLK.
3 maja po południu Przewozy Regionalne skierowały do PLK listę 43 pociągów międzywojewódzkich deklarując, iż mają one zapewnione finansowanie ze strony samorządów wojewódzkich. Pociągi te zostały wykreślone z listy przedstawionej przewoźnikowi 23 kwietnia.
Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA Krzysztof Łańcucki
Informacja o plikach cookie
Ta strona używa plików cookies. Mają one dwie funkcje: zapewniają podstawową funkcjonalność tej witryny oraz pozwalają nam ulepszać nasze treści, zapisując i analizując zanonimizowane dane użytkownika. W dowolnym momencie możesz zmienić swoją zgodę na używanie tych plików. Więcej informacji na temat plików cookie oraz przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć w naszej Polityce prywatności.