Prace za 280 mln zł poprawiają przewozy towarów koleją na granicy
Przewozy towarów koleją są bardziej efektywne niż drogowe. Pociągi transportują wielokrotnie większą ilość ładunków niż samochody ciężarowe. Składy mają większą ładowność i mogą przewozić niemal każdy surowiec.
- Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na przejściach granicznych zwiększą rolę ekologicznego transportu kolejowego m.in. na ważnej trasie wschód – zachód. Dzięki pracom na normalnym i szerokim torze skróci się czas obsługi towarów oraz poprawi konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę. Zapewnimy sprawniejszy przejazd większej liczby pociągów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Projekt za ponad ćwierć miliarda złotych - „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego” dedykowany jest przewozom towarowym. Inwestycje poprawiają warunki w rejonie siedmiu przejść granicznych.
Przewoźnicy korzystają z efektów prac
Na przejściu Terespol – Brześć - w 2017 roku przystosowano część torów do lepszej obsługi ruchu granicznego. Dostosowano tory do zwiększonych nacisków i przyjmowania dłuższych składów, co zwiększyło możliwości transportu międzynarodowego. PLK przeprowadziły prace na szerokotorowych szlakach z Kobylan do Terespola i dalej do granicy z Białorusią. Za ok. 9 mln zł powstał dodatkowy tor, część torów wydłużono, przebudowano urządzenia sterowania ruchem. Pociągi przyspieszyły do 60 km/h (z 40 km/h).
By jeszcze bardziej zwiększyć możliwości transportu kolejowego, PLK w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć opracowują studia wykonalności dla budowy dodatkowych torów szerokich (1520 mm) na stacji oraz budowy nowego mostu na rzece Bug wraz z włączeniem do układu torów szerokich (1520 mm) i normalnych (1435 mm) na stacji Terespol.
Skandawa – Żeleznodorożnyj. Zakończona w 2019 r. inwestycja za ponad 20 mln zł, usprawniła przewóz towarów na ważnym polsko-rosyjskim przejściu granicznym od granicy państwa do wjazdu na bocznicę w Kotkach. Prace wpłynęły na poprawę punktualności realizowanych połączeń towarowych oraz skróciły czas przejazdu ładunków. Zarządca infrastruktury wykonał wymianę torów, rozjazdów, przebudowę urządzeń sterowania ruchem.
Medyka - Mościska – za 64 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały prace na torach szerokich i zapewnione są efektywniejsze i bezpieczniejsze przewozy towarowe koleją z Ukrainy. Poprawione zostały tory do terminali przeładunkowych, m.in. bocznicy CTL Północ Chełm – Hala w Medyce; terminalu PKP CARGO Connect Centrum Obsługi Granicznej w Medyce, terminalu Rozlewni Paliw Orlen w Żurawicy. Prace objęły wymianę 17 km torów, 62 rozjazdów oraz sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Wzrost dostępności przejścia granicznego Medyka – Mostiska II istotnie wpływa na rozwój współpracy gospodarczej w regionie. Będą jeszcze lepsze warunki, gdyż w czerwcu br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, szacowany na ponad 26 mln zł, na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii Hurko – Krówniki. Dzięki pracom PLK zwiększy się poziom bezpieczeństwa w obsłudze towarów. Będzie większa przepustowość tras i sprawniejsza obsługa pociągów towarowych. Prace zaplanowane są w latach 2022-2023.
Werchrata – Rawa Ruska - W lipcu br. PLK podpisały umowę na przebudowę torów: szerokiego oraz normalnego. Efektem prac będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy przewóz i przeładunek towarów na polsko-ukraińskim przejściu granicznym. Szeroki tor pozwala zwiększyć ładowność składów. Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś). Kwota inwestycji to prawie 9 mln zł. Projekt będzie wykonany w latach 2022-2023.
Siemianówka – Swisłocz – obecnie prowadzone są prace na przejściu granicznym w Siemianówce za blisko 79 mln zł. Roboty zapewnią szybszy i sprawniejszy przewóz towarów – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów. Stacje będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś) i do 1050 m długości.
Siemianówce pociągi kursują po nowych torach, zarówno szerokich (1520 mm) jak i normalnych (1435 mm). Kończy się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w nastawni w stacji Siemianówka oraz dobiega końca budowa nowej nastawni w stacji Zabłotczyzna. Planowany termin zakończenia prac to IV kw. 2022 r. Prace są uzupełnieniem modernizacji szerokotorowej linii kolejowej nr 59 od granicy państwa w Siemianówce do Zabłotczyzny realizowanej ze środków RPO Województwa Podlaskiego.
Inwestycja w Kuźnicy Białostockiej zwiększy możliwości kolei w regionie oraz w transporcie ładunków wschód – zachód. Stacja obsłuży więcej cięższych i dłuższych składów towarowych - o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś) i do 1050 m długości. Za ok. 10 mln zł PLK wybudują dodatkowe tory, które usprawnią przewóz ładunków przez granice. Inwestycja łączy się z realizowanym z RPO Województwa Podlaskiego remontem linii kolejowej od Kuźnicy Białostockiej do stacji Geniusze. Planowany termin zakończenia to III kw. 2023 r.
Braniewo – Mamonowo. Przez stację Braniewo PLK usprawnią przewóz towarów. Na przejściu granicznym rozwijają się terminale przeładunkowe zajmujące się transportem surowców. W latach 2022 – 2023 zostanie wykonana modernizacja linii szerokotorowej na odcinku Braniewo – granica państwa. Zostanie przygotowana dokumentacja projektowa nowej stacji towarowej pomiędzy granicą państwa a Braniewem.