Prace w centrum Krakowa zwiększą możliwości kolei w regionie
Budowa nowoczesnej, atrakcyjnej kolei, która sprawnie połączy Kraków, region i umożliwi połączenia dalekobieżne, łączy się z nowymi torami i przebudowywanymi obiektami w centrum miasta. Nowoczesne estakady zastąpiły już nasyp, modernizowane są wiadukty kolejowe.
W listopadzie ruszyły kolejne prace przy przebudowie wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. Pociągi jeżdżą już po wykonanej wcześniej, nowej części obiektu. Fasada wiaduktu została skrupulatnie odtworzona z użyciem dotychczasowych materiałów. Teraz kolejna część obiektu będzie dostosowana do współczesnych potrzeb komunikacji kolejowej i drogowej. Konstrukcja spełniająca wymogi kolei zachowa, dzięki zastosowaniu oryginalnego materiału, dotychczasowy wygląd.
Wykonawcy pracują przy frontowych ścianach wiaduktu. Od 3 stycznia 2022 r. roboty przejdą na poziom ulicy. Na czas najtrudniejszych prac ruch na ul. Grzegórzeckiej będzie zamknięty dla tramwajów i samochodów. Szczegółowa organizacja ruchu jest ustalana przez wykonawcę z zarządcą drogi. Wyznaczony zostanie objazd dla aut. Dla pieszych będzie bezpieczne przejście pod nowymi estakadami kolejowymi. Wykonawcy – wraz z postępem prac, po około trzech tygodniach zamierzają przywrócić przejazd dla komunikacji zbiorowej.
Równolegle ułatwienie komunikacji przez centrum Krakowa zapewnią otwarte przejazdy pod mostami i wiaduktami kolejowymi nad ul. Miodową, Podgórską i Powstańców Wielkopolskich. Szczegółowe informacje o zmianach są przekazywane m.in. do przedstawicieli mieszkańców. Z wyprzedzeniem będą informacje o następnych etapach prac przy wiadukcie. Wykonawcy szacują, że przebudowa obiektu zajmie ok. 15 miesięcy.
Wiadukt nad ul. Grzegórzecką to jeden z wielu obiektów modernizowanych przez PLK w ostatnich latach w Krakowie. Mieszkańcy korzystają już z efektów prac przy wiaduktach nad ul. Łokietka, Prądnicką, Kamienną, Kopernika, Dekerta, Morawiańskiego i Złocieniową.
Między Krakowem Głównym, a Krakowem Płaszowem budowane są cztery tory kolejowe. Ruch dalekobieżny zostanie oddzielony od ruchu aglomeracyjnego. Powstaną warunki do uruchomienia większej liczby połączeń kolejowych, a pociągi przyspieszą do 100 km/h.
Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.” Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.