Powrót

Prace na Towarowej Obwodnicy Poznania pod nadzorem

Pociąg na stacji Poznań Główny_fot. Dariusz Bryłkowski

Dla sprawnej realizacji prac na kolejowej Towarowej Obwodnicy Poznania podpisaliśmy umowę na nadzór nad realizacją inwestycji. Wykonawca, Ekocentrum – Wrocławski Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o., za ok. 10,6 mln zł (netto) będzie czuwać nad całym procesem, oceniać zgodność wykonanych prac z projektem, dbać o odpowiednią jakość wykonania oraz rozliczać kontrakt. Zapewni to właściwe zarządzanie i terminową realizację inwestycji.

Prace na kolejowej obwodnicy ruszą w drugiej połowie lipca. Początkowo modernizowane będą tory na szlakach Poznań Piątkowo – Kiekrz i Zieliniec – Koziegłowy. Roboty zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy, aby inwestycja nie wpływała na możliwości sprawnej obsługi pociągów pasażerskich i towarowych w Poznańskim Węźle Kolejowym.

Nowy system komunikacji w Poznaniu

Sprawne podróże pociągiem w aglomeracji poznańskiej – to spodziewany efekt modernizacji linii kolejowych, tworzących kolejową Towarową Obwodnicę Poznania. Przebudowa ok. 70 km torów wraz z modernizacją sieci trakcyjnej i nowoczesnymi urządzeniami sterowania, umożliwi bezpieczne przejazdy koleją wokół Poznania trasami, wykorzystywanymi dotychczas przede wszystkim do przewozu ładunków. Pociągi pojadą trasą obwodową z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu pełnym „ringiem” przy zatrzymaniach na wszystkich przystankach szacowany jest na ok. 50 min. Dla zapewnienia przejazdów wybudujemy nową łącznicę między Poznaniem Strzeszynem a Poznaniem Piątkowo i wyremontujemy długą na ok. 1 km estakadę kolejową nad Wartą (w dzielnicy Naramowice).

Bezpieczeństwo na trasie zwiększy budowa nowego Lokalnego Centrum Sterowania. Dyżurni ruchu będą nadzorować z niego przejazdy pociągów. Na trasie przebudujemy 18 przejazdów kolejowo-drogowych: będzie na nich nowa nawierzchnia, a na 14 z nich także nowe zabezpieczenia, sygnalizacje i rogatki, które wspomogą kierowców przy pokonywaniu torów i umożliwią ograniczenie czasu załączenia zapór do minimum określonego przepisami oraz wymogami bezpieczeństwa.

Mieszkańcy wsiądą do pociągów z nowych przystanków w siedmiu lokalizacjach i z przebudowanych peronów w podpoznańskiej Nowej Wsi. Pociągi zatrzymają się: w okolicy ul. Starachowickiej (p.o. Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (p.o. Poznań Koziegłowy), w rejonie ul. Naramowickiej (p.o. Poznań Naramowice), przy kampusie uniwersyteckim w pobliżu ul. Stróżyńskiego (p.o. Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (p.o. Poznań Suchy Las), w rejonie ul. Folwarcznej (p.o. Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (p.o. Poznań Kobylepole), a także w okolicy ul. Szumana w Nowej Wsi (p.o. Swarzędz Nowa Wieś). Wysokie perony na przystankach ułatwią wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni ustawimy wiaty i ławki, zamontujemy ekologiczne oświetlenie. Przygotujemy dla podróżnych czytelne oznakowanie oraz gabloty z informacjami przydatnymi w podróży. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich osób, także tych, które mają trudności z poruszaniem się. Dzięki pracom samorządu, w ramach odrębnych inwestycji przy przystankach kolejowych powstaną węzły przesiadkowe – pozwoli to zintegrować transport kolejowy z systemem komunikacji w Poznaniu, co w efekcie znacznie ułatwi podróże.

Na przystosowanie Towarowej Obwodnicy Poznania do przejazdów pociągów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 1,4 mld zł (netto) ze środków budżetowych. Zgodnie z podpisaną pod koniec maja br. umową, prace budowlane przeprowadzi konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusta S.A. (partner) i Intop Warszawa Sp. z o.o. Na aktualnym etapie przewidujemy, że wszystkie roboty będą realizowane do końca 2027 r.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495