Podkarpacie zyskuje kolejowe połączenia Padew – Mielec – Dębica
W marcu rozpoczęły się prace na podkarpackiej linii Mielec – Dębica. Po demontażu starego toru, ułożono już nowy na długości ponad czterech kilometrów. Wykonawca wykorzystuje specjalistyczny sprzęt – suwnicę, oczyszczarkę. Prace uwzględniają zapewnienie połączeń do bocznic kolejowych, m. in. Mielec, Kochanówka, Dębica Towarowa.
Zgromadzono już ok. 68 km szyn, 17 tys. podkładów i 10 tys. ton materiału na wzmocnienie podtorza. Następnie prace obejmą budowę peronów, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych (mostów, przepustów).
Inwestycja realizowana jest w trybie „projektuj i buduj”. Oprócz robót w terenie, trwa projektowanie m.in. w zakresie branży automatyki, elektroenergetyki.
– Bardzo cieszę się, że rozpoczynają się roboty na linii kolejowej 25. Jest to jedna z kilku inwestycji kolejowych, które zaplanowaliśmy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego, wiedząc jakie znaczenie ma dla rozwoju Podkarpacia nowoczesna infrastruktura kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego. Stąd nasze wsparcie tego projektu kwotą w wysokości prawie 170 mln złotych. Ta inwestycja otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorstw zlokalizowanych na północy regionu, także w kontekście wykorzystania terminalna multimodalnego w Woli Baranowskiej – podkreśla Władysław Ortyl, marszałek Województwa Podkarpackiego.
Stacja Mielec z windami i przejściem pod torami
Na stacji Mielec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują peron dwukrawędziowy. Będzie wyposażony w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne. Istniejącą kładkę zastąpi nowe przejście pod torami, które zapewni podróżnym bezpieczne dojście do pociągów. Trzy windy na stacji ułatwią komunikację osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dźwigi będą umieszczone przy wyjściu na peron oraz na krańcach przejścia podziemnego. Nowy obiekt pod torami, zapewni mieszkańcom dogodną komunikację między dzielnicami po obu stronach stacji.
– Spełniają się oczekiwania mieszkańców, kolej wróci na podkarpacką trasę Mielec – Dębica. Inwestycja PLK, pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału regionu, poprawi dostępność transportową, a to zdecydowanie przełoży się na rozwój działalności gospodarczej. Przedsięwzięcie, realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego jest przykładem naszych konsekwentnych dążeń i działań dla zapewnienia sprawnej, komfortowej i bezpiecznej kolei w Polsce – powiedział Tomasz Poręba, Poseł Parlamentu Europejskiego.
Lepsza dostępność kolei na Podkarpaciu
Rewitalizacja trasy Mielec – Dębica, oznacza przywrócenie atrakcyjnych warunków przewozów na podkarpackiej linii. Zwiększy się przez to prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h a towarowych do 70 km/h. Mielec, Wojsław, Rzochów, Rzemień, Przecław Tuszyma, Dąbie koło Dębicy, Pustków, Kochanówka Pustków, Pustynia – to stacje i przystanki, które będą przebudowane. Podróżni skorzystają z komfortowych peronów z wiatami i funkcjonalnym oświetleniem. Będzie czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 40 przejazdach kolejowo-drogowych, m. in. na terenie Mielca (ul. Witosa, Wiesiołowskiego, Jagodowa, Kolejowa) oraz w gminie Przecław. Przebudowa obejmie 32 km linii.
– Dzięki rewitalizacji trasy Mielec – Dębica, stworzymy możliwości sprawnych i bezpiecznych połączeń kolejowych. Prace zapewnią wygodną obsługę pasażerów na stacjach i przystankach oraz komfort i bezpieczeństwo podróżowania na Podkarpaciu i między regionami. W grudniu 2020 r. będą mogły pojechać pierwsze pociągi pasażerskie z prędkością 120 km/h a towarowe – 70 km/h – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace na odcinku Mielec – Dębica, są częścią umowy PLK za 188 mln zł netto, podpisanej w październiku 2018 r. Wykonawca ma jednocześnie zaprojektować inwestycje na trasie Padew – Mielec – Dębica.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25, na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisany jest w Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość projektu to 246 472 628,56 PLN, kwota dofinansowania unijnego - 166 355 438,06 PLN. Prace wykonuje PNUIK z Krakowa, spółka zależna PLK. Umowę podpisano po procedurze przetargowej.
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
T: + 48 694 480 153
rzecznik@plk-sa.pl