PLK uczestniczy w organizacji ŚDM
Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., prowadzi przygotowania, których celem jest zapewnienie jak najlepszych warunków pracy przewoźników i obsługi podróżnych w czasie wydarzenia. PLK planują m.in. budowę przejścia podziemnego łączącego perony i teren obok dworca na stacji Częstochowa Stradom, remont wiat na stacji Częstochowa Główna, remont peronów na przystankach Kokotów i Węgrzce Wielkie.
Ponadto zapewniona będzie wzmocniona obsada służb odpowiedzialnych za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Dla ok. 1000 wagonów wyznaczone będą dodatkowe tory postojowe. PKP Cargo ma zapewnić dodatkowe lokomotywy spalinowe, które będą wykorzystywane w razie ewentualnych utrudnień w ruchu kolejowym - usterek sieci czy awarii lokomotyw elektrycznych.
Nowy dworzec Kraków Główny, podobnie jak 9 innych największych dworców w Polsce, zostanie przygotowany do obsługi znacznie większej niż zwykle liczby pasażerów. Zostaną wprowadzone specjalne oznakowania, a pomocą podróżnym będą służyć mobilni informatorzy. Zarówno z nimi, jak i z pracownikami punktów o nazwie InfoDworce będzie można się porozumieć w języku angielskim. W 52 lokalizacjach wygłaszane będą komunikaty w kilku językach obcych. Planowana jest również organizacja dodatkowych punktów gastronomicznych oraz wydłużenie godzin otwarcia pozostałych punktów komercyjnych, w których będzie można zrobić najpotrzebniejsze zakupy.
Oprócz największych 10 dworców, do wzmożonego ruchu przygotowane zostaną (m.in. poprzez specjalne oznakowania i zapewnienie pomocy informatorów) także mniejsze obiekty, z których korzystać będą pielgrzymi uczestniczący w głównych wydarzeniach w Krakowie. Będą to między innymi dworce: Kraków Płaszów, Kraków Bonarka, Kraków Łobzów, Kraków Mydlniki, Kokotów, Węgrzce Wielkie, Podłęże, Bieżanów, Wieliczka Park, Mysłowice.
PKP Intercity pracuje nad przygotowaniem dedykowanej wydarzeniu oferty biletowej. Poza obsługą przejazdów indywidualnych pielgrzymów, z usług przewoźnika skorzystają także grupy zorganizowane. Spółka otrzymała już pierwsze zgłoszenia, zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
Poza ofertą biletową przewoźnik przygotowuje specjalną siatkę połączeń do i z Krakowa. Oprócz standardowo kursujących pociągów, uruchomione zostaną dodatkowe składy dla pielgrzymów. Wstępne szacunki mówią, że z usług PKP Intercity, jedynie w ramach przejazdów grupowych, skorzysta kilkadziesiąt tysięcy podróżnych.
Szeroko zakrojone przygotowania prowadzone są także w obszarze bezpieczeństwa. Straż Ochrony Kolei będzie ściśle współpracowała z Policją i innymi służbami. Planowane jest m.in. wzmocnienie patroli i wykorzystanie mobilnych centrów monitoringu. Dzwoniąc pod specjalny, czynny całą dobę, telefon bezpieczeństwa (22 4740000), będzie można porozumieć się w języku angielskim. Zwiększy się również liczba patroli pracowników ochrony na dworcach.
Wszystkie spółki Grupy PKP, odpowiedzialne za obsługę podróżnych, powołają specjalny sztab, czuwający nad zapewnieniem komfortu pasażerów i bezpieczeństwa na terenach kolejowych.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239