Nowoczesne centrum sterowania ułatwia zarządzanie ruchem na stacji Kraków Główny
Dyżurni ruchu pracujący na stacji Kraków Główny przeprowadzili się do odnowionego „bocianiego gniazda”. To ostatnie piętro w charakterystycznym budynku nastawni, znajdującym się przy torach, na północ od peronów. Pomieszczenia, podobnie jak cały budynek, przeszły gruntowną modernizację. Pochodzące z lat osiemdziesiątych XX wieku urządzenia przekaźnikowe zastąpiły komputerowe systemy zarządzania ruchem, pracujące zgodnie z najnowszymi kolejowymi standardami. Dzięki postępowi technicznemu i miniaturyzacji znacząco zmniejszyła się powierzchnia do tej pory zajmowana przez systemy bezpieczeństwa. W wygospodarowanej przestrzeni przygotowano nowoczesne pomieszczenia biurowe, co poprawiło warunki pracy kolejarzy na stacji.
– Budujemy nowoczesną polską kolej. Widać to m.in. w Krakowie, gdzie podróżni mogą już korzystać z efektów wielomilionowych inwestycji w rozwój tego środka transportu: to nowa infrastruktura i modernizowane zaplecze – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Budynek nastawni stał się bardziej ekologiczny. Ściany i stropy poddano termomodernizacji. Wymieniono drzwi, okna, systemy wentylacji i ogrzewania. Obok wykonano także nowe przyłącze cieplne. Dzięki inwestycji PLK SA znacznie ograniczyły zużycie energii.
– Nowe systemy sterowania to większe bezpieczeństwo i niezawodność działania. Cieszę się, że kolejarze w Krakowie mogą korzystać z najnowszych technologii w procesie bieżącego zarządzania ruchem pociągów – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Modernizacja nastawni i instalacja nowych systemów sterowania ruchem pociągów to część największej unijnej inwestycji kolejowej, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w mieście. W ramach projektu powstały dodatkowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, oraz nowy przystanek w centrum miasta – Kraków Grzegórzki. Zwiększyły się możliwości w przewozach pasażerskich i towarowych. Nowe tory, estakady, mosty i wiadukty ułatwiły rozwój połączeń kolejowych w przyszłości. Stacja Kraków Główny to część ważnej magistrali kolejowej E30, która łączy Niemcy z Polską i Ukrainą. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej" to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Więcej o inwestycji: https://krakow-rudzice.pl/.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.