Nowe tory w Rybnickim Okręgu Węglowym
Intensywne prace na linii trwają od czerwca. Między stacjami Chybie - Żory, Rybnik - Sumina oraz na stacjach w Rybniku i Żorach wykonawca zdemontował już 20 km szyn i 32 km sieci trakcyjnej. Zakończono wbijanie pali pod nowe słupy sieci trakcyjnej na odcinku Warszowice – Żory. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. W prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Na bieżąco gromadzone są materiały m.in. 129 nowych rozjazdów, 187 km szyn i 163 tys. podkładów. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem.
Większa wygoda dla pasażerów
W ramach zadania PLK przebudują 5 stacji: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowie, Żory oraz przystanki osobowe: Nędza Wieś, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice, Rybnik Piaski. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 20 odnowionych peronów z wiatami i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. Perony zostaną podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów oraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Sprawny przejazd pociągów osobowych i towarowych
Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przebudowa 20 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie. Monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym.
W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m). Kompleksowo zostanie również wymieniona sieć trakcyjna.
Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie.
Prace zwiększą przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Transport koleją będzie bardziej konkurencyjny, ponieważ skróci się czas przejazdu na wyremontowanej trasie.
Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 i jest współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017 - 2019.
Inwestycja w liczbach:
- 60 km linii kolejowej,
- 5 stacji i 5 przystanków osobowych,
- 20 przebudowanych peronów,
- 91 obiektów inżynieryjnych,
- 20 przejazdów kolejowo-drogowych.
Kontakt dla mediów:
Jacek Karniewski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 192