Powrót

Nowe technologie usprawniają zarządzanie w PLK

Ułatwione i przyspieszone jest generowanie obszernych i szczegółowych raportów statystycznych, sprawozdawczych i analitycznych. Teraz wykorzystanie w pracy nawet kilkuset dokumentów zostało wielokrotnie skrócone do kilku minut, a w niektórych przypadkach nawet kilku sekund. Możliwe jest również tworzenie raportów „na żądanie”. Przekłada się to na efektywniejsze zarządzanie i większy komfort pracy dla pracowników Polskich Linii Kolejowych, którzy na co dzień korzystają z danych analitycznych dostępnych na platformie SAP HANA. 

- W najbliższych latach w ramach funduszy strukturalnych na modernizację i rozbudowę polskich linii kolejowych zostaną przeznaczone wielomiliardowe środki. Tym ważniejsze staje się wsparcie realizacji naszych strategicznych projektów zaawansowaną technologią, która odpowiednio zaadresuje potrzeby biznesowe. Taką możliwość daje nam platforma SAP HANA, która zwiększa moce obliczeniowe oraz ergonomię pracy, a przez to pozwala nam lepiej realizować potrzeby informacyjne, szybciej dostarczać szczegółowe analizy, dokładniej planować i kontrolować procesy, a w przyszłości także szerzej wykorzystać potencjał dotychczasowych rozwiązań SAP” – mówi Rafał Zbiróg, dyrektor Biura Informatyki w PLK.

Wdrożenie SAP HANA było częścią większego projektu, którego celem była konsolidacja i wymiana infrastruktury IT dla wszystkich aplikacji biznesowych w spółce. Wzrost ilości danych, którymi spółka powinna sprawnie zarządzać, by efektywnie kontrolować procesy biznesowe i inwestycyjne wymagał skonsolidowania i zoptymalizowania kosztów utrzymania infrastruktury IT, a także zwiększenia mocy obliczeniowych. Teraz możliwe jest rozszerzone wykorzystanie systemów transakcyjnych SAP, prowadzenie bardziej złożonych analiz, a także generowanie w czasie zbliżonym do rzeczywistego rozbudowanych i szczegółowych raportów.

Beneficjentami tego przedsięwzięcia są wszystkie spółki branży kolejowej, ze względu na większe oszczędności, jak i możliwość standaryzacji oraz koordynacji procesów w całej kolejowej grupie. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii szybszy powinien być także proces przetwarzania danych. 

SAP HANA nie tylko uprościła architekturę informatyczną w PLK, ale też umożliwiała tworzenie wielu rozbudowanych i szczegółowych raportów w ciągu kilku sekund lub minut, nie obciążając przy tym pracy systemów transakcyjnych. Użytkownicy mogą także zamawiać nowe raporty i uzyskiwać je w znacznie szybszym tempie. 

Już dziś zarządca infrastruktury planuje wdrożenie dodatkowych funkcjonalności, które umożliwią m.in. dostęp do raportów przez przeglądarki www z poziomu nie tylko desktopów, ale też urządzeń przenośnych. 

Przedsięwzięcie było prowadzone przez Biuro Informatyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przy udziale PKP Informatyka oraz konsultantów SAP Polska.

W czerwcu br. za przeprowadzone projekty PLK została uhonorowana przez SAP Polska nagrodą „SAP Innovation Award 2014”. 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. + 48 662 114 900
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl