Miliard na koleje w Polsce Wschodniej
Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów kolejowych w trzech województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim.
- Wraz z podpisaną w grudniu umową na odcinek Lublin – Stalowa Wola/Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł (w tym 1,36 mld zł EFRR) na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Oczekujemy ich pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania powinna zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy. Istotnym rezultatem będą także bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe – podkreśla wiceminister rozwoju, Adam Hamryszczak
Koleją szybciej i bezpieczniej-Inwestycje, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują, to dla podróżnych konkretne korzyści w postaci krótszych podróży i bardziej komfortowej obsługi na stacjach i przystankach. Perony i przejścia będą dostępne dla wszystkich pasażerów bez względu na wiek i mobilność. Istotnym zakresem projektów jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dzięki nowym urządzeniem sterowania ruchem i nowym urządzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zmodernizowane zostaną także wybrane dworce: Białystok, Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko - Kamienna. W sąsiedztwie niektórych dworców powstaną parkingi typu P&R (m.in. Białystok, Skarżysko - Kamienna, Siemiatycze), a w Białymstoku i Olsztynie, we współpracy z władzami samorządowymi, zostaną oddane do użytku nowoczesne, zintegrowane z komunikacją miejską węzły przesiadkowe.
Wyremontowanymi torami pociągi pojadą szybciej. Możliwe będzie podróżowanie z maksymalną prędkością do 120 km/h i 80 km/h dla pociągów towarowych, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu. Skróci się również czas przejazdu pociągów pasażerskich, między innymi z Warszawy do Olsztyna - o około 25 minut, a na odcinku Białystok – Czeremcha - Siemiatycze o ok. 20 minut. Zwiększy się także przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń, a na pewnych odcinkach przywrócić regularne połączenia (m.in. Skarżysko - Kamienna – Sandomierz).
Efektem inwestycji będzie również zwiększenie bezpieczeństwa podróży. Prace inwestycyjne obejmą instalację nowoczesnych systemów Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK), budowę nowych i modernizację istniejących przejazdów kolejowych, a także wymianę rozjazdów. Zrewitalizowane lub przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne (przepusty i mosty, wiadukty) oraz urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne.
- W perspektywie najbliższych lat zamierzamy stworzyć zupełnie nowe możliwości dla transportu kolejowego w Polsce Wschodniej. Korzyści jakich się spodziewamy odczują nie tylko mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy. Wierzymy, że Ci, którzy do tej pory obawiali się przewozów towarowych koleją, teraz będą wykorzystywali je częściej – wskazuje wiceminister Hamryszczak.
- Zwiększenie udziału przewozów towarowych koleją spowoduje odciążenie dróg, a więc ułatwi ich utrzymanie w dobrym stanie a także ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza. Możemy więc mówić również o wymiernych korzyściach w wymiarze finansowym i ochrony środowiska – podsumował wiceminister rozwoju.
Wschodnia Magistrala Kolejowa
Inwestycje w infrastrukturę kolejową to jeden z trzech filarów Programu Polska Wschodnia. Zarezerwowano na nie 330 mln euro (EFRR). Z udziałem środków Programu zostanie zrealizowanych łącznie 8 projektów inwestycyjnych, wskazanych na liście podstawowej w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu.
Dodatkowe informacje w zakresie modernizacji linii kolejowych:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239
Lp. | Projekt [wartości za WPZ POPW] | Wartość ogółem | Wkład UE | km |
1 | Prace na linii kolejowej nr 216 na odc. Działdowo - Olsztyn | 526,7 | 354,8 | 83 |
2 | Prace na linii kolejowej nr 25 na odc. Skarżysko Kamienna - Sandomierz | 517,5 | 312,0 | 98 |
3 | Prace na linii kolejowej nr 31 na odc. granica woj. – Czeremcha - Hajnówka | 229,1 | 158,2 | 65 |
4 | Prace na linii kolejowej nr 32 na odc. Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) | 106,8 | 73,7 | 46 |
5 | Prace na linii kolejowej nr 52 na odc. Lewki - Hajnówka | 96,8 | 66,8 | 26 |
6 | Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odc. Lublin – Stalowa Wola/ Rozwadów | 568,9 | 393,2 | 105 |
suma | 2 045,8 | 1 358,7 | 423 |