Powrót

Lubuskie. Ponad 150 mln zł na lepsze podróże między Drzeńskiem a Kostrzynem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na roboty między Drzeńskiem a Kostrzynem. To kolejne prace zarządcy infrastruktury zwiększające możliwości transportowe Nadodrzanki - ważnej linii kolejowej (nr 273), łączącej południe Polski z portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycja zapewni ponad dwukrotnie szybszy przejazd pociągów – składów pasażerskich do 120 km/h i towarowych do 100 km/h. Będą lepsze możliwości dla połączeń pasażerskich i sprawniejszy przewóz towarów.


Dla podróżnych 10 przebudowanych peronów

PLK przebudują łącznie 10 peronów na stacjach: Kowalów, Laski Lubuskie, Ługi Górzyckie oraz przystankach osobowych: Radów i Górzyca. Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Lepszy komfort podróży zapewnią nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. 


Nowe rozjazdy – lepszy przewóz towarów 

Prace obejmują wymianę około 38 km toru. Przebudowana zostanie sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wymiana 28 rozjazdów, które zostaną wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, zapewni sprawny przejazd pociągów m.in. w okresie zimowym. 

Prace na 9 przejazdach kolejowo-drogowych zwiększą poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców. Szczególnie dla ruchu towarowego ważne będą prace na 27 obiektach inżynieryjnych, w tym 2 wiaduktach i moście. Efektem będzie dostosowanie ich do większych obciążeń i zapewnienie sprawnego przewozu cięższych ładunków. 

Prace na odcinku Drzeńsko – Kostrzyn realizowane są w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Dolna Odra wraz z łącznicami nr 821 i 822”. Inwestycja finansowana jest ze środków krajowych. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowane jest w grudniu 2017 roku, natomiast ich zakończenie rok później. 


Nadodrzanka
nowe możliwości dla pasażerów kolei oraz miasta

Obecnie na lubuskim odcinku Nadodrzanki trwają prace na łącznicach kolejowych Jerzmanice Lubuskie - Rzepin - Drzeńsko (linie nr 821 i 822). Przebudowywana jest także stacja w Rzepinie.  Efektem będzie lepsza obsługa na peronach, a dzięki wymianie rozjazdów i torów, także sprawniejszy przejazd pociągów. 

Rozpoczęły się również prace w torze nr 1 na odcinku Niedoradz – Zielona Góra. Roboty zostaną zakończone w IV kwartale 2018 r. a ich efektem będzie podniesienie prędkości z 40 km/h do 120 km/h. 

Jeszcze w tym roku ruszy przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, który obecnie stanowi „wąskie gardło” dla transportu autobusowego. Nowy obiekt będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Wiadukt zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych. Ponadto, na stacji Zielona Góra ruszy w tym roku rozbudowa tunelu, umożliwiająca przejście na północną stronę miasta oraz zadaszenie peronów, dojść do peronów i tunelu. Roboty zakończą się w grudniu 2018 r. Obie inwestycje są realizowane wspólnie z miastem Zielona Góra. 


100 mln zł na Nadodrzankę w 2016 r.

Tylko w 2016 roku PLK zapewniły pasażerom wygodniejszą obsługę dzięki przebudowie peronów na stacjach: Głogów Huta, Brzeg Głogowski oraz Czerna. Dodatkowo remont obiektów między Zieloną Górą a Czerwieńskiem umożliwił sprawniejszy przejazd pociągów. Na dolnośląskim odcinku Nadodrzanki w ubiegłym roku zakończono remont toru numer 2 odcinka Rudna Gwizdanów – Głogów. Łączna wartość prac na Nadodrzance w 2016 roku to prawie 100 mln zł. 

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239