Powrót

Lepsze podróże z Konina i Koła. Efekty prac PLK na odcinku trasy Poznań – Warszawa

Peron na stacji w Koninie

Zasadnicze prace na wielkopolskim odcinku modernizowanej linii między Swarzędzem a Barłogami zakończą są do końca sierpnia.

Dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu kolej staje się coraz bardziej atrakcyjna, zarówno w kontekście przewozów pasażerskich, jak i towarowych. W to założenie dobrze wpisuje się odcinek między Swarzędzem a Barłogami na modernizowanej linii Poznań - Warszawa. Za kilka dni terminowo zakończymy dobrze zrealizowaną inwestycję, która już służy pasażerom, dzięki komfortowym peronom, nowym przejściom podziemnym, windom, pochylniom i sprawnym przejazdom pociągów po nowych torach - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.

Nowoczesne perony w Podstolicach, Koninie i Kole już zapewniają oczekiwany standard podróży. Wyższe platformy ułatwiają korzystanie z pociągów. Dla podróżnych są m.in. wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Dobrą orientację zapewnia czytelne oznakowanie wraz z nowym nagłośnieniem oraz elektronicznymi wyświetlaczami, informującymi o przyjazdach i odjazdach.

W Koninie dogodną komunikację na stacji umożliwia przebudowane przejście podziemne, a w Kole – nowy tunel, który zastąpił kładkę. Ostatnie prace wykończeniowe w przejściach pod torami planowane są do końca miesiąca. Osoby mające trudności z poruszaniem się zyskają windy i pochylnie.

Lepszy system komunikacji przy linii kolejowej w Koninie zapewniło m.in. nowe przejście podziemne na ul. Torowej. Długi na ok. 21 m tunel zastąpił kładkę nad torami, umożliwiając bezpieczne dojście między Zatorzem a osiedlem Legionów. Obiekt z jasnym oświetleniem i informacjami w alfabecie Braille’a dzięki odpowiednio wyprofilowanym pochylniom służy wszystkim mieszkańcom miasta. Wkrótce komunikację drogową usprawni nowy wiadukt między ul. Paderewskiego i ul. Wyzwolenia. Kierowcy zyskają po trzy pasy ruchu w każdą stronę, dla rowerzystów i pieszych powstają ścieżki. Konstrukcja nowego obiektu jest już gotowa. Wiadukt zostanie otwarty po wybudowaniu dróg dojazdowych, do czego zobowiązało się miasto Konin.

Pociągi sprawnie i bezpiecznie przejeżdżają nowymi torami z siecią trakcyjną na ok. 130 km odcinku Swarzędz – Barłogi. W ruchu kolejowym wykorzystywane są nowoczesne urządzenia sterowania, m.in. rozjazdy, semafory i urządzenia przejazdowe. Płynny ruch nadzorują dyżurni z wyposażonego w zaawansowane technologie Lokalnego Centrum Sterowania w Koninie.

Prace poprawiły warunki przewozów pasażerskich i towarowych na linii, która jest częścią korytarza transportowego TEN-T Morze Północne – Bałtyk.

Sprawniej koleją między stolicami Polski i Wielkopolski

Inwestycja sukcesywnie postępuje także na pozostałych odcinkach trasy objętych modernizacją: LCS Kutno (odcinek Barłogi – Żychlin) oraz LCS Łowicz (odcinek Żychlin – Sochaczew).

Na odcinku Barłogi – Żychlin podróżni korzystają już z dwóch zmodernizowanych peronów w Kutnie. Wykonawca przebudowuje dwie pozostałe platformy od strony dworca, a także znajdujące się pod nimi segmenty przejścia podziemnego. Pociągi jeżdżą zmodernizowanymi torami między Kutnem a Barłogami oraz Żychlinem a Starą Wsią. Prace realizowane są na torach między Kutnem a Starą Wsią.

Między Żychlinem a Sochaczewem pociągi sprawnie jeżdżą dwoma nowymi torami między Jackowicami a Żychlinem oraz Bednarami i Łowiczem. Nawierzchnia wymieniana jest na pozostałych szlakach. Wygodne podróże zapewniają nowoczesne perony m.in. na stacji Łowicz Główny oraz w Mysłakowie.

Efektem realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji będzie większy komfort oraz wyższy poziom bezpieczeństwa na torach między stolicą Polski i stolicą Wielkopolski. Istotnie poprawi się przepustowość linii – na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Warszawy z prędkością 160 km/h w ok. 2:20 h. Zapewnione będą lepsze warunki przewozu towarów.

Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” o wartości ok. 2 mld zł jest współfinansowany z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zasadnicze prace na trasie planowane są do III kwartału 2021 r. Na tempo realizacji wpłynęły m.in. dodatkowe, nieplanowane wcześniej prace, związane z koniecznością przebudowy podziemnych systemów kanalizacyjnych i wodociągowych.

Szczegółowe informacje dotyczące inwestycji na stronie internetowej projektu.


 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Radosław Śledziński
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 501 613 495