Kolejowy most nad Odrą we Wrocławiu zdjęła barka
Wodno-lądowa operacja trwała dobę. Rozpoczęła się 20 grudnia. Konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice została z jednej strony umocowana na barce i przepłynęła przez Odrę. 21 rano stanęła po stronie stacji Popowice. Tu sześćdziesięciometrowa kratownica zostanie rozebrana.
Nową przeprawę stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej.
Prace przy moście rozpoczęły się jesienią br. Wykonawca rozebrał dwa przęsła stalowe nad terenem zalewowym. Zdemontowana została część konstrukcji żelbetowej. Trwają prace związane ze wzmacnianiem filarów. Pierwsze nowe przęsło połączy Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po oddaniu do eksploatacji, pierwszy most przejmie ruch pociągów. Modernizacja obejmie wówczas równoległy obiekt.
Modernizacja mostów będzie kosztowała ok. 41 mln zł. i zakończy się w 2014 r.
Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.
Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Trwają prace przy konstrukcji mostu nad Widawą. Także na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska przebudowa obejmuje 5 mostów: nad rzeką Sąsiecznica, Kanałem Sowinia (Młynówka), rzeką Barycz, Kanałem Stawnik (Kokot) i nad rzeką Orlą.
Modernizowane są tory i podtorze, sieć trakcyjną oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Obecnie trwają prace na szlaku Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów oraz na odcinku Pęgów – Wrocław Osobowice i Oborniki Śląskie – Skokowa. Roboty kontynuowane są także na stacji Żmigród oraz na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska.
Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min.
Obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostępne dla osób niepełnosprawnych.
Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – gr. województwa dolnośląskiego” to 1 522 135 001 zł.
Realizacja przewidziana jest do 2014 roku.
Wykonawcą robót jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A., Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o., PKP Energetyka S.A., Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o. o.
Za urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiada Konsorcjum firm: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Krakowskie Zakłady Automatyki S.A., Roman Sabat Biuro Wdrożeniowo-Projektowe SABEL.
Linia E 59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.
Dodatkowe informacje:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel.0694 480 239
m.siemieniec@plk-sa.pl
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko