Kolejny dostępniejszy peron w Wielkopolsce w Pierzchnie
Podróżni w Pierzchnie, między Poznaniem a Jarocinem, wygodnie wsiadają do pociągów z obu peronów. Przebudowano niski peron (nr 2) naprzeciw budynku dworca. Teraz standardem dorównuje sąsiedniemu (nr 1) – wcześniej przygotowanemu do potrzeb podróżnych. Program realizowany przez PLK poprawi dostęp do kolei w 15 miejscowościach.
Nowy peron w Pierzchnie to lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych. Prace uwzględniły potrzeby osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Peron ma antypoślizgową nawierzchnię. Dla osób niewidomych pomocne są ścieżki naprowadzające ze zróżnicowaną fakturą. Zamontowane są wiaty oraz ławki. Jest jasne, ekologiczne oświetlenie LED. Orientację w podróży ułatwia czytelne oznakowanie, a niezbędne informacje – m.in. rozkład jazdy – umieszczono w przeszklonych gablotach. Przygotowane są nowe stojaki rowerowe.
Bezpieczeństwo w podróży zwiększyła zmiana lokalizacji peronu. Peron po przebudowie znajduje się obok jednego z torów – nie jak wcześniej miedzy torami. Dojście ma nową nawierzchnię, jest oznakowane i wygrodzone.
W ramach prac, obok peronu ułożony został nowy tor oraz przebudowane konstrukcje sieci trakcyjnej.
Coraz lepszy dostęp do kolei
PLK zapewniają lepszy dostęp do pociągów w 15 miejscowościach na 22 peronach. Korzystne zmiany będą szczególnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, Prace realizowane są w zakresie ogólnopolskiego projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap IV – infrastruktura pasażerska na liniach rewitalizowanych w ramach POIiŚ 2007 – 2013”. Inwestycja, warta łącznie ok. 100 mln zł, realizowana jest z zaangażowaniem środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W Wielkopolsce dzięki realizacji projektu przebudowane zostały perony w Pierzchnie, Domaninie, Solcu Wielkopolskim oraz Łęce Opatowskiej. W 2023 r. gotowe będą kolejne perony w Kępnie i Słupi. Łącznie w województwie prace objęły 6 stacji i przystanków na linii kolejowej Kluczbork – Poznań Główny.
W województwie kujawsko-pomorskim na linii między Inowrocławiem a Jabłonowem Pomorskim z efektów prac podróżni korzystają już w Gniewkowie (jeden nowy peron) oraz Zieleniu, Książkach, Suchatówce i Turznie (po dwa nowe perony). Łącznie przebudowa objęła 15 peronów, m.in. w Popowie Toruńskim, Rychnowie Wielkim i Kamionkach.
W województwie łódzkim przebudowywany jest peron na przystanku osobowym Wolbórka na linii Warszawa– Katowice.
Dostęp do pociągów jest dla podróżnych coraz dogodniejszy dzięki inwestycjom PLK ze środków budżetowych i unijnych. Tylko w Wielkopolsce zmieniły i zmieniają się korzystnie perony m.in. na modernizowanych liniach do Szczecina, Piły, Wrocławia.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.