Powrót

Kolejarze dbają o historię na przystanku Warszawa Włochy

Wizualizacja sposobu wyeksponowania zabytkowego rozkładu jazdy przy przystanku Warszawa Włochy - autor Przedsiębiorstwo EL-IN

Fragment rozkładu jazdy został namalowany na jednej ze ścian przejścia podziemnego na przystanku Warszawa Włochy. Tablica ma ok. 350 cm szerokości i 250 cm wysokości. Została odkryta podczas przebudowy przejścia pod torami w 2014 roku. Z tej nietypowej tablicy można odczytać nazwy kilkunastu miejscowości, do których odjeżdżały niegdyś pociągi z przystanku Warszawa Włochy wraz z porą ich kursowania. Widnieją na niej takie nazwy jak Pruszków, Sochaczew, czy Żyrardów.

Tablica z rozkładem jazdy zostanie wkrótce wyeksponowana na pobliskim skwerze przed przystankiem kolejowym Warszawa Włochy. Kolejarze podjęli się zadania zachowania znaleziska, które zostało wycięte wraz z fragmentem ceglanej ściany, na której rozkład został namalowany. Będzie to kolejny element podkreślający historyczny charakter przystanku Warszawa Włochy.

Zadanie znalezienia firmy, która podejmie się prac wyeksponowania zabytkowego znaleziska, okazało się nie być takie łatwe. Co więcej, każdy szczegół opracowywanego procesu zabezpieczenia tablicy musiał być konsultowany z konserwatorem zabytków. Etap przygotowań jest już jednak za nami i rozpoczynamy właśnie budowę szklanej gabloty, która powstanie wokół zabytkowego rozkładu jazdy. Następnie rozpoczną się prace konserwatorskie związane z pokryciem tablicy specjalnymi preparatami, które pozwolą zachować ją w dobrym stanie przez kolejne lata. Gablota posiadać będzie specjalne oszklenie, oświetlenie i klimatyzator, aby zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę i wilgotność. Planujemy, że do końca roku zabytkowy obiekt zostanie odsłonięty.

Znalezisko pochodzi prawdopodobnie z przełomu lat 40. i 50. Pomocą w datowaniu tablicy z rozkładem jazdy pociągów okazała się nieistniejąca już dzisiaj nazwa Zielkowice. Stacja ta od 1951 roku nosi nazwę Łowicz Przedmieście.

Zabytkowy rozkład jazdy to nie jedyny obiekt przypominający o przeszłości kolei na przystanku Warszawa Włochy. Nad peronem drugim unosi się modernistyczna wiata, której historia związana jest z elektryfikacją tej kolejowej trasy w latach 30. XX wieku. Obiekt nazywany często „skrzydlatą wiatą” został wyremontowany przez PLK SA podczas modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Również stylizowany wystrój przejścia podziemnego nawiązuje do historycznego charakteru tego miejsca.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414