Powrót

Kolej zbliży Toruń z Bydgoszczą

Pierwsze efekty rewitalizacji linii kolejowej pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą widać już teraz. Na kilku fragmentach trasy, pociągi mogą już jeździć z maksymalną prędkością do 120 km/h. Nowy rozkład jazdy, wprowadzony w połowie grudnia, pozwoli zaoszczędzić pasażerom ok. 10 minut. Osiągnięcie docelowo zakładanego czasu przejazdu będzie możliwe po zakończeniu całej inwestycji.
Na rewitalizowanej trasie Toruń – Bydgoszcz wyremontowanych zostało blisko 80 km torów, te prace są już na ukończeniu. Wymieniono również ponad połowę z 54 rozjazdów na najważniejszych stacjach.
Trwa również remont 120 letniego wiaduktu kolejowego na Pl. Armii Krajowej w Toruniu. W ramach tego zadania zostanie wykonana modernizacja pięciu torów. Wymienione zostaną również przęsła, remont przejdą przyczółki oraz pomosty. Obecnie wykonawca zajmuje się wzmacnianiem podpór obiektu. Dzięki inwestycji pociągi będą mogły pokonywać ten odcinek z większą prędkością. Te prace o wartości 2,5 mln zł potrwają około roku. 
Wysokie tempo prac uzyskano dzięki zastosowaniu nowoczesnych maszyn. Wśród nich jest kombajn do potokowej wymiany nawierzchni na liniach kolejowych, który pozwala wymienić ponad kilometr toru w ciągu jednego dnia. Do prac rewitalizacyjnych wykonawca użył również specjalistycznej oczyszczarki tłucznia. To jedna z największych maszyn tego typu w Europie. Waży około 430 ton. W ciągu dnia urządzenie może oczyścić tłuczeń na dystansie od 2 do 3 km. 
Projekt rewitalizacji linii kolejowej od odcinku Toruń – Bydgoszcz zakłada, między innymi, wymianę torów o łącznej długości około 92 km, montaż 54 nowych rozjazdów na stacjach Toruń Główny, Cierpice, Solec Kujawski, Bydgoszcz Łęgnowo, Bydgoszcz Wschód oraz Bydgoszcz Leśna, a także remont 18 przejazdów kolejowo-drogowych. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość maksymalną do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h.
Remont całego odcinka Toruń – Bydgoszcz będzie kosztował ponad 225 mln zł (brutto). Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2014 roku.
Ta i inne inwestycje prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa kujawsko – pomorskiego umożliwią stworzenie sieci pozwalającej na sprawną obsługę regionalnego ruchu kolejowego. 
Dzięki pozostałym pracom rewitalizacyjnym, za półtora roku, pociągi z Inowrocławia do Torunia i dalej do Jabłonowa Pomorskiego pojadą po nowych torach z prędkością 120 km/h. Roboty rewitalizacyjne zostaną przeprowadzone na trasie o długości 92 km. Rewitalizacja zakończona w 2012 roku, między Bydgoszczą a Tczewem, pozwoliła na podwyższenie prędkości maksymalnej do 160 km/h i na skrócenie czasu jazdy pociągiem z Bydgoszczy do Gdańska, do nieco ponad 1,5 godziny.
Kolejne realizowane zadanie obejmuje prace na trasie Chełmża – Grudziądz. Zaplanowane na tym odcinku roboty pozwolą na podwyższenie prędkości pociągów z 50 km/h do 100 km/h oraz skrócenie czasu przejazdu o około 20 minut. Projekt obejmuje rewitalizację około czterdziestokilometrowego odcinka linii pomiędzy Chełmżą a Grudziądzem oraz remont torów, peronów i urządzeń sterowania ruchem.


Działania realizowane są w ramach projektu: POIiŚ 7.1 – 45 „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła na odcinku Toruń – Bydgoszcz” 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.                                                                         

                                                                             

Kontakt dla mediów:
Maciej Dutkiewicz
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. + 48 22 47 336 40
e-mail: ir.rzecznik@plk-sa.pl