Kolej wraca na Warmię i Mazury - konsultacje Krajowego Programu Kolejowego
- Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obiecujący początek działalności lotniska w Szymanach, budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz programy budowy dróg zapewnią zdecydowaną poprawę systemu komunikacji Warmii i Mazur oraz dogodne połączenie w regionie i z całym krajem – mówi Jerzy Szmit podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych Warmii i Mazur efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach.
Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Olsztyna do Ełku, przez Korsze pojedziemy o prawie 40 min krócej (jest 2h 24 min będzie ok. 1h 47 min). O około 1h 22 min skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3h 33 min do ok. 2h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.
- W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecna perspektywa i KPK zakładają znaczącą poprawę podroży koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększy się atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie warmińsko - mazurskim przewiduje 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 750 mln zł. - Propozycja rozwoju kolei w województwie warmińsko-mazurskim, przedstawiona w Krajowym Programie Kolejowym, dla mieszkańców oznacza wygodniejszą obsługę komunikacyjną. To również otwarcie regionu i większe możliwości dla gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki – uważa Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Projekty na liście podstawowej:
Lista rezerwowa
Podstawowe efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
- w relacji Korsze – Ełk o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1h 04 min;
- w relacji Olsztyn – Korsze o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min;
- w relacji Olsztyn - Korsze – Ełk o ok. 37 min z 2h 24 min do ok. 1h 47 min;
- w relacji Działdowo – Olsztyn o ok. 16 min z 1h 17 min do ok. 1h 01 min;
- w relacji Warszawa Centr.– Olsztyn Główny o ok. 16 min z 2h 28 min do ok. 2h 12 min;
- w relacji Iława – Olsztyn o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min;
- w relacji Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min z 2h 54 min do ok. 1h 32 min;
- w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 1h 22 min z 3h 33 min do ok. 2h 11 min;
- w relacji Gutkowo – Braniewo: obecny czas jazdy: 1h 49 min; docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h: ok 1h 18 min;
- w relacji Białystok – Ełk – Suwałki do ok. 1h 29 min.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239