Powrót

Kolej przygotowana do zimy

Zdjęcie do informacji prasowej - pociąg

Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przez całą dobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzą monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowych informacji podejmowane są decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy.

Przygotowanie PLK do zimy

W całym kraju rozlokowano specjalistyczny sprzęt, gotowy do usuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki. To o 19 maszyn więcej niż rok temu. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania.

Za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano 66 pociągów pogotowia sieciowego.

Zarządca infrastruktury dba o utrzymanie prawie 5 mln m2 peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ok. 700 boisk do piłki nożnej. W przypadku nieodśnieżonego peronu informację można zgłosić telefonicznie - numery telefonów są podane na: https://www.plk-sa.pl/sytuacja-zimowa/

PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów. Ponadto na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowy wszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce - Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalne urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.

Wsparcie w czasie podróży

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje.

W okresie zimowym około 300 dworców nie będzie zamykanych na nocne przerwy techniczne. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców.

Informacja dla podróżnych

Informacje o ruchu pociągów i sytuacji na liniach kolejowych znajdują się na stronie portalpasazera.pl. O ewentualnych zmianach podróżni są informowani na stacjach i przystankach. Rozkłady jazdy są dostępne w Internecie (portalpasazera.plrozklad-pkp.pl, intercity.pl). Pod numerem infolinii 703 200 200* można uzyskać informacje o połączeniach realizowanych przez PKP Intercity. Na 11 największych dworcach pasażerom pomocy udzielają także pracownicy InfoDworców. W weekend wprowadzenia nowego rozkładu jazdy (9-10 grudnia) oraz w okresie świątecznego szczytu przewozowego w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć także na pomoc mobilnych informatorów PKP Intercity.

Kontakt dla mediów:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 694 480 239

PKP Intercity S.A.
Agnieszka Serbeńska
Rzecznik prasowy
rzecznik@intercity.pl
T: + 48 505 554 384

Polskie Koleje Państwowe S.A.
Michał Stilger
Rzecznik prasowy
michal.stilger@pkp.pl
T: +48 798 962 993

*opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto, usługę świadczy PKP Intercity S.A.

Pliki do pobrania