Kolej łączy regiony. Szybsze i wygodniejsze podróże z Krakowa do Katowic
- Modernizacje tras kolejowych stwarzają nowe, lepsze możliwości podróży w aglomeracjach oraz między regionami i miastami. Dzięki realizowanym projektom Krajowego Programu Kolejowego powstaje spójna sieć kolejowa, zyskują pasażerowie, mieszkańcy, tworzą się lepsze możliwości dla przewozów towarów. Podpisana dziś umowa gwarantuje, że szybsze i wygodniejsze staną się również podróże z Krakowa w stronę Katowic. Efektem prac między stolicami województwa małopolskiego i śląskiego będzie krótszy o około godzinę czas przejazdu pociągów, oczekiwany komfort obsługi podróżnych, a także wyższy poziom bezpieczeństwa – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Krzeszowice, Trzebinia, Dulowa, Wola Filipowska – komfort dla pasażerów
Przebudowane perony w Trzebini, Krzeszowicach, Dulowej i Woli Filipowskiej będą wyższe, dobrze oświetlone i wyposażone w czytelne oznakowanie oraz wiaty. Dostęp do pociągów umożliwią bezkolizyjne przejścia pod torami wyposażone w windy lub pochylnie. Na trasie między Trzebinią a Krzeszowicami wybudowanych zostanie 8 przejść pod torami, a na stacji w Krzeszowicach będzie nowa kładka. Obiekty będą także przygotowane pod względem obsługi osób o ograniczonej mobilności i zapewnią wygodniejsze, bezpieczne dojście do pociągów.
Bezpieczniej na torach i drogach
- W ramach Krajowego Programu Kolejowego zwiększamy również poziom bezpieczeństwa. Powstają bezkolizyjne przejazdy drogowe oraz przejścia dla pieszych, znacznie ułatwiające bezpieczny dostęp do peronów. Na odcinku Trzebinia – Krzeszowice będą 3 nowe wiadukty drogowe i 8 przejść pod torami – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na trasie zdecydowany wzrost bezpieczeństwa zapewnią 3 nowe wiadukty drogowe, które zastąpią przejazdy w Trzebini, Woli Filipowskiej, Krzeszowicach. PLK przebudują także 2 istniejące wiadukty w Trzebini. Bezkolizyjne obiekty usprawnią ruch kolejowy oraz system komunikacji drogowej. Pociągi pojadą szybciej, a kierowcy oraz piesi unikną oczekiwania na otwarcie przejazdu. Poziom bezpieczeństwa zwiększy również modernizacja 3 przejazdów kolejowo-drogowych w Dulowej, Młoszowej, Woli Filipowskiej.
Na odcinku Trzebinia – Krzeszowice przebudowa obejmie 47 km torów i sieci trakcyjnej oraz 45 obiektów inżynieryjnych: wiaduktów, mostów, przejść, przepustów. Nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Trzebini oraz wymiana 108 rozjazdów zwiększy sprawność kursowania pociągów i ich obsługę na stacjach.
Modernizacja odcinka Trzebinia – Krzeszowice (km 29,110 – 46,700 linii nr 133) w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” wykona konsorcjum firm: TORPOL S.A. (lider) i BUDIMEX S.A. Wartość podpisanej umowy 596 720 898,00 zł (netto).
Modernizacja na trasie E30 Kraków - Katowice prowadzona jest obecnie na trzech odcinkach: Kraków Główny Towarowy - Kraków Mydlniki; Kraków Mydlniki – Krzeszowice; Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Zakończenie prac na linii E30 Kraków - Katowice planowane jest w drugiej połowie 2020 r. Szacowana wartość projektu na trasie Katowice – Kraków to 2,3 mld zł, a wsparcie unijne do 80% wartości projektu.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
T: + 48 694 480 153
dorota.szalacha@plk-sa.pl