Powrót

Kolej łączy nowe i zabytkowe – przystanek Warszawa Wawer w dwóch odsłonach

Historyczna kostka na peronie stacji Warszawa Olszynka Grochowska, widać pasażerów wsiadających do pociagu, fot. Anna Znajewska-PAwluk

Podczas modernizacji przystanku znaleźliśmy historyczną kostkę bazaltową, która niegdyś zdobiła perony. Po jej oczyszczeniu, wypiaskowaniu i zaimpregnowaniu, zdecydowaliśmy się wykorzystać ją ponownie, mimo widocznych śladów upływu czasu. Bazaltową kostkę ułożyliśmy w środkowym pasie peronów oraz przy wyjściu z przejścia podziemnego. Zabytkowe elementy znalazły swoje miejsce również w przejściu podziemnym, gdzie przymocowaliśmy historyczne płytki, które współgrają z nowymi - współczesnymi- kształtem kolorem i formą. Kontrastują one z nowymi podłogami z lastryko odtworzonymi na wzór tych historycznych. Zamontowaliśmy również odtworzone drewniane poręcze, które swoim kształtem nawiązują do oryginalnych elementów. Wszystkie prace związane z historycznymi materiałami realizowane były we współpracy z konserwatorem zabytków, który uzgadniał metody ich odświeżenia. Naszym celem było, aby historia miała swoje miejsce na współczesnych, nowoczesnych peronach.

Podróżowanie koleją w Warszawie łączy współczesność z szacunkiem dla dziedzictwa miasta, co można zobaczyć na przykładzie przystanku w Wawrze. Został on pierwotnie wzniesiony w 1936 roku jako część linii otwocko-grodziskiej, a podczas II wojny światowej został zniszczony wraz z tunelem. W latach 1959-1961 przeprowadzono jego odbudowę, z zachowaniem szczególnej troski o oryginalne elementy. Niedawno zabezpieczono i ponownie zamontowano oryginalne kafelki oraz kostkę bazaltową z lat 30., co podkreśla dbałość o zachowanie historycznego charakteru tego miejsca – mówi Marcin Dawidowicz, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Nowe przejście pod torami to tylko jedna z wielu inwestycji zwiększających bezpieczeństwo na modernizowanej linii między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer, której koszt wynosi ponad 422 mln zł netto. Na początku lipca, w odpowiedzi na apele mieszkańców warszawskich dzielnic Praga Południe i Rembertów, zbudowaliśmy bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące do pieszego szlaku w Rezerwacie Przyrody Olszynka Grochowska. Przejścia te zabezpieczyliśmy rogatkami i sygnalizacją świetlno-dźwiękową. Powstały one na linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Lublin) przy ul. Podolskiej oraz na linii nr 506 przy ul. Podhalańskiej. Wcześniej, 9 czerwca, udostępniliśmy dwa przejścia podziemne przy przystanku Warszawa Gocławek. Jedno z nich znajduje się na ul. Korkowej i prowadzi do pobliskich osiedli mieszkaniowych, drugie łączy się bezpośrednio z peronem na wysokości ul. Goździków. Oba tunele wyposażone są w schody i pochylnie. W ramach prac na tej linii powstały jeszcze trzy bezpieczne przejścia, w tym jedno przebudowane. Obecnie trwają prace wykończeniowe w obiektach przy ul. Tomasza Edisona, ul. Jana Skrzyneckiego (pod wiaduktem na ul. Płowieckiej) oraz pomiędzy ulicami IV Poprzeczna a V Poprzeczna. Przy przystanku Warszawa Olszynka Grochowska na ul. Chłopickiego budujemy nową kładkę nad torami, która będzie wyposażona w schody i windy. Na wszystkich peronach prowadzimy prace związane z uruchomieniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które zakończą się w III kwartale 2024 r.

Od grudnia 2023 r. pasażerowie mogą korzystać z nowych i zmodernizowanych przystanków: Warszawa Grochów, Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek oraz stacji Warszawa Wawer. Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzieliliśmy ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Anna Znajewska-Pawluk
Zespół Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 22 473 30 02