Powrót

Gorzów Wielkopolski - estakada zmienia się dla kolei i miasta

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie sprawniejszy i bezpieczniejszy przejazd pociągów ponad dwukilometrową estakadą przez Gorzów. To także ułatwienie dla komunikacji w regionie. Dla pasażerów dobra i bezpieczna podróż. Dla kierowców lepsze trasy przez miasto. Dla mieszkańców estetyczniejsze otoczenie. Prace zakończą się w 2018 r. 

Windą na peron 

Realizacja projektu jest na poziomie 20%. Pierwszym istotnym efektem jest nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni. Zmieni się także stacja Gorzów Wielkopolski. Zmodernizowany zostanie peron nr 2. Wiata została już zdemontowana, usuwane są wyeksploatowane elementy. Budowany jest szyb dla windy. Stacja zostanie przystosowana zostanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dzięki pochylniom, windzie oraz fakturowanej nawierzchni, na perony bez problemów dostaną się osoby niepełnosprawne, opiekunowie z dziećmi, czy osoby z rowerem. Bezpieczeństwo podróżnych zapewni system monitoringu. 

Peron nr 2 będzie służyć obsłudze podróżnych pociągów jadących w kierunku Krzyża /i dalej w kierunku Piły lub Poznań – Warszawa/ oraz w kierunku Kostrzyna. Przebudowa toru ułatwi pracę manewrową na stacji oraz zwiększy możliwości obsługi pociągów pasażerskich.


Prace na estakadzie 

Wykonawca zdjął już tory na 1,7 km estakady. Skuł płytę estakady dworcowej i wykonał część prac przy murze oporowym od zachodniej strony. Kontynuowane są prace przy odbudowie konstrukcji. Remont objął 6 z 50 nisz. 

W harmonogramie prac zaplanowano modernizację: 5 wiaduktów, 2 przejazdów, przejścia podziemnego. Później będzie ułożenie nowych torów. Na peronach zamontowane zostaną montaż urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Odnowione będą wszystkie nisze i arkady estakady.


Gorzów Wielkopolski Wschodni – wygoda i lepsze dojazdy

Nowy przystanek Gorzów Wielkopolski Wschodni od 20 kwietnia zapewnia obsługę pociągów podczas modernizacji estakady. To także już stały, dodatkowy, wygodny dostęp do kolei w mieście. Jest wyposażony w długą wiatę, tablice informacyjne, funkcjonalne oświetlenie. Do przystanku prowadzi m.in. pochylnia. 


Sprawna komunikacja na czas modernizacji

Na czas przebudowy odcinka pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Gorzowem Wielkopolskim Wschodnim, została zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa. Skorelowana jest z rozkładami jazdy pociągów odjeżdżających ze stacji Gorzów Wlkp. w kierunku Kostrzyna i z Gorzowa Wlkp. Wschodniego w kierunku Krzyża. 


Organizacja ruchu drogowego

Wykonawca maksymalnie stara się ograniczyć zmiany w komunikacji. Jednak wyjątkowy zakres prac wymaga zapewnienia bezpieczeństwa obok terenu inwestycji.

W związku remontem zamknięty został jeden pas ruchu ul. Spichrzowej od mostu Staromiejskiego do ul. Pionierów (z zachowaniem przejezdności na skrzyżowaniu ulic Pionierów – Spichrzowa). Ulica Spichrzowa na tym odcinku funkcjonować będzie jako droga jednokierunkowa. Zamknięta będzie również połowa ul. Nadbrzeżnej (bulwar zachodni) oraz chodniki przylegające do estakady kolejowej na długości remontowanych nisz. 

Wkrótce rozpoczną się prace przy modernizacji stalowego wiaduktu nad ul. Chrobrego oraz przejazdu przy ulicy Wodnej.


Wartość projektu POIiŚ 5.2-12.1 „ Poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych etap I - Modernizacja estakady kolejowej w Gorzowie Wielkopolskim” wynosi ponad 115 mln zł. Około 81 mln zł stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 239
e-mail: rzecznik@plk-sa.pl