Do Sierpca z Nasielska szybciej o 20 minut. Zakończone prace utrzymaniowe przyśpieszyły podróż pociągiem
Wraz z nowym rozkładem jazdy od 15 grudnia wracają pociągi na całą trasę Nasielsk – Sierpc (linia kolejowa nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni). Od lipca br. obowiązywała tutaj, na różnych odcinkach, zastępcza komunikacja autobusowa, wynikająca z zakresu prac na jednotorowej linii.
Pierwszy etap tych robót zbliża się do zakończenia. W ich ramach naprawiliśmy tor, wymieniając szyny i podkłady, uzupełniając tłuczeń oraz regulując tor. Zapewniliśmy podróżnym oczekiwany komfort obsługi na stacjach i przystankach. Naprawiliśmy nawierzchnie peronów oraz wymieniliśmy wiaty, ławki, gabloty informacyjne, stojaki rowerowe i kosze na śmieci w następujących lokalizacjach: Płońsk, Dalanówek, Baboszewo, Kaczorowo, Zawidz Kościelny, Zawidz i Mieszaki. Sprawne przejazdy pociągów zapewni remont 47 obiektów inżynieryjnych, a bezpieczeństwo na styku dróg i toru zwiększy się dzięki pracom na 71 przejazdach kolejowo – drogowych, gdzie wymieniamy nawierzchnię na przejeździe i dojazdach.
Wartość zrealizowanych w tym roku prac wynosi około 108 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. Roboty wykonało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. z Gdańska. Zakres prac został tak określony przez ekspertów technicznych PLK S.A., aby maksymalnie wykorzystać elementy infrastruktury w dobrym stanie technicznym (większość podkładów, szyny) i zmodernizować elementy wymagające poważniejszych napraw (podsypka, obiekty inżynieryjne, rozjazdy, przejazdy kolejowo – drogowe i perony). Umożliwia to uzyskanie bardzo dobrych efektów polegających na prawie dwukrotnym podwyższeniu prędkości pociągów pasażerskich, przy optymalnym koszcie realizacji robót.
Prace na linii nr 27 będą kontynuowane również w latach 2025-2026, kiedy planowana jest m.in. naprawa nawierzchni peronów na stacji Raciąż, kontynuacja robót na przejazdach kolejowo – drogowych i obiektach inżynieryjnych oraz zabudowa nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym, wraz z przeniesieniem sterowania stacjami Płońsk i Raciąż do stacji Sierpc. Do ich realizacji zabezpieczono kolejne 53 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A. Prace te umożliwią szybsze i bezpieczniejsze podróże pociągiem.
Wraz z nowym rozkładem jazdy, czyli od 15 grudnia, pociągi na szlaku Nasielsk – Płońsk oraz na części szlaku Płońsk – Raciąż przyśpieszą do 100 km/h. Już zrealizowane i zaplanowane na kolejne lata prace umożliwią podniesienie prędkości pociągów pasażerskich na trasie Nasielsk – Sierpc do 120 km/h (obecnie średnia prędkość pociągów na tym szlaku wynosi ok. 60 km/h). Tym samym skróci się czas podróży o około 20 minut. Pozwoli to również na zwiększenie przepustowości na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.