Powrót

Czechowice-Dziedzice. Rozpoczęły się prace na stacji

Prace na stacji Czechowice-Dziedzice.

Na stacji Czechowice-Dziedzice przebudowywany jest peron. Wykonywane są prace torowe oraz związane z siecią trakcyjną. Pasażerowie bezpiecznie korzystają z czynnego peronu, ruch kolejowy odbywa się bez zmian.

Po rozbiórce pierwszego peronu i usunięciu starych elementów, rozpocznie się budowa nowego obiektu. Najpierw przebudowany będzie jeden peron i położone przy nim tory. Na koniec roku podróżni będą korzystać z nowego obiektu, a prace przeniesione zostaną na kolejny peron i tory.

Dwa perony na stacji Czechowice-Dziedzice zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zostaną wyposażone w wiaty, ławki i nowe oświetlenie oraz gabloty i tablice informacyjne. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring. Bezpieczne dojście do peronów umożliwi przejście podziemne. Windy i pochylnie ułatwią korzystanie z peronów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących i niewidomych dostępne będą znaki informacyjne z alfabetem Braille’a. W stacji wymienione będą tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Na stacji budowane jest lokalne centrum sterowania (LCS), które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia. Zatrudnieni w nim pracownicy zadbają o bezpieczne kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice Zdrój – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg.

Prace widać także w Zabrzegu. Wykonane są nowe konstrukcje peronów. Budowane jest przejście podziemne. Na jednym z peronów rozpoczyna się montaż małej architektury, czyli wiaty, ławek, tablic informacyjnych. Podróżni skorzystają z przystanku w połowie roku. Rozpoczęcie prac przy przebudowie przystanku Goczałkowice Zdrój zaplanowano na koniec marca.

Zbudowany został już m.in. 150-metrowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrój a Czechowicami. Gotowy jest wiadukt nad DK 1 na linii Czechowice – Zabrzeg. Na obiektach ułożone będą tory i zamontowana sieć trakcyjna oraz wykonane niezbędne do przejazdu pociągów prace. Wykonawca układa tory i rozjazdy na linii Czechowice – Zabrzeg (linia 93). Przygotowana będzie nowa sieć trakcyjna w miejsce zdemontowanej sieci.

Efektem inwestycji będą wygodne podróże koleją

Na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice–Dziedzice - Zabrzeg” współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Roboty powinny zakończyć się do października 2023 roku.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Katarzyna Głowacka
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 697 044 571