CEF – nowa perspektywa też dla kolei międzyaglomeracyjnej w województwach mazowieckim i podlaskim
Nowy instrument finansowy CEF (z ang. Connecting Europe Facility) ma za zadanie wspierać budowę i modernizację infrastruktury związanej z transportem, energetyką i telekomunikacją w państwach Unii Europejskiej. Nadrzędnym celem, który przyświeca instrumentowi, jest integracja mieszkańców Europy poprzez tworzenie nowoczesnych sieci komunikacyjnych. Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych w I i II turze konkursu, przyznając tym samym Polsce dotacje o łącznej wysokości ponad 13. mld złotych. Dzięki temu zmodernizowanych zostanie prawie 1100 km linii kolejowych w 10 województwach, co wpłynie na poprawę ruchu aglomeracyjnego, międzyaglomeracyjnego i dostępu kolejowego do portów morskich.
Linia kolejowa E 75 (Rail Baltica) ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i stanowi jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Prace na modernizowanym odcinku linii zostały podzielone na kilka projektów. Jeden z nich, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, łączący Warszawę Rembertów i Sadowne jest w ostatniej fazie realizacji, a pasażerowie mogą już korzystać z pierwszych efektów prac.
Na dwa kolejne projekty, Sadowne – Czyżew i Czyżew - Białystok udało się uzyskać dofinansowanie z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Planowana jest również modernizacja kolejnego odcinka – od Białegostoku przez Suwałki do granicy państwa (Trakiszki) – projekt będzie ubiegał się o dofinansowanie w trzecim naborze CEF.
Sadowne - Czyżew
W ramach prac na odcinku Sadowne - Czyżew zmodernizowanych będzie 35 km linii kolejowej, zostaną przebudowane 3 mosty, 11 przepustów pod torami, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini.
Czyżew - Białystok
Między Czyżewem a Białymstokiem zmodernizowanych zostanie ponad 71 km linii kolejowej oraz 2 wiadukty kolejowe, zostaną wybudowane 3 skrzyżowania dwupoziomowe (wiadukty drogowe i kolejowe) i 4 przejścia pod torami, Nowoczesne obiekty, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa, poprawią płynność ruchu oraz znacznie usprawnią ruch kolejowy i samochodowy. Pasażerowie będą mogli korzystać z 14 wyremontowanych, komfortowych przystanków i stacji. Wybudowany zostanie również nowy przystanek Białystok Słoneczny Stok.
Wszystkie prace mają na celu dostosowanie infrastruktury do prędkości 160 km/h oraz skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa – Białystok. W ramach inwestycji zostanie zaprojektowany i wybudowany system ERTMS/ETCS, który podniesie poziom bezpieczeństwa, zmniejszy ryzyko wypadków, pozwoli na bardziej elastyczne zarządzanie ruchem i pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. Nowe środki w ramach programu „Łącząc Europę” pozwolą na podniesienie standardów podróżowania oraz integrację z innymi państwami Unii Europejskiej.
Lista projektów, które otrzymały dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” (I i II nabór):
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239
"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"