CEF – nowa perspektywa dla kolei aglomeracyjnej w woj. małopolskim
Nowy instrument finansowy CEF (z ang. Connecting Europe Facility) ma za zadanie wspierać budowę i modernizację infrastruktury związanej z transportem, energetyką i telekomunikacją w państwach Unii Europejskiej. Jego celem jest integracja mieszkańców Europy poprzez tworzenie nowoczesnych sieci komunikacyjnych. Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie 17 wniosków złożonych w I i II turze konkursu, przyznając tym samym Polsce dotacje o łącznej wysokości ponad 13 mld zł. Dzięki temu zmodernizowanych zostanie prawie 1 100 km linii kolejowych w 10 województwach, co wpłynie na poprawę ruchu aglomeracyjnego, międzyaglomeracyjnego i dostępu kolejowego do portów morskich.
– Minister Infrastruktury i Budownictwa pozytywnie ocenia zaangażowanie PLK w pozyskiwanie środków z funduszu CEF. Dzięki temu zostaną zrealizowane inwestycje na trasie Kraków – Katowice oraz w samej stolicy Małopolski. Są to projekty, których znaczenie minister zawsze podkreślał, w szczególności linia E 30, o którą zabiegał jeszcze jako poseł - mówi Łukasz Smółka, Szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Nowe środki z funduszu „Łącząc Europę” pozwolą na podniesienie standardów podróżowania oraz integrację Polski z innymi państwami Unii Europejskiej. Obecnie na weryfikację czekają kolejne wnioski złożone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w III turze konkursu.
- Z pierwszych dwóch naborów nowego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozyskały ponad 13 mld zł na wszystkie, tj. 17 złożonych projektów. Są one zintegrowane z innymi działaniami zarządcy infrastruktury, które tworzą spójną sieć kolejową. W województwie małopolskim z CEF wykorzystanych będzie ponad 3 mld zł na odcinki linii E30: Kraków Główny Towarowy – Rudzice i Zabrze – Katowice – Kraków – mówi Włodzimierz Żmuda, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Inwestycje w aglomeracji krakowskiej obejmą przebudowę dwóch odcinków linii kolejowej E30, która jest częścią korytarza transportowego z Drezna do Kijowa. Polski odcinek ma długość 677 km, łączy najważniejsze centra i regiony południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie. Na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice zmodernizowanych zostanie 56 obiektów inżynieryjnych, 202 rozjazdy, ok. 57 km torów wraz z siecią trakcyjną oraz infrastrukturą towarzyszącą. Dzięki przeprowadzonym pracom możliwy będzie przejazd pociągów pasażerskich z prędkością V = 100 - 160 km/h, pociągów towarowych z prędkością V = 80 - 120 km/h, co w konsekwencji skróci czas przejazdu, przy jednoczesnym podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. W ramach inwestycji zostaną dobudowane dwa tory na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jeden tor na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów. Powstaną również dwa nowe przystanki Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. Jednym z celów zaplanowanych prac jest integracja kolei z komunikacją miejską i utworzenie dogodnych miejsc przesiadkowych. Wartość projektu, to 395,9 mln EUR, w tym 320,3 mln EUR stanowi dofinansowanie z CEF.
Połączenia międzyaglomeracyjne pomiędzy woj. śląskim i małopolskim zostaną usprawnione dzięki modernizacji linii E30, Zabrze – Katowice – Kraków. Na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny Towarowy prace obejmą stacje i przystanki m.in. Jaworzno Szczakowa, Trzebinia, Krzeszowice, Kraków Mydlniki. Obiekty zostaną wyposażone w wiaty i ławki, które zapewnią komfortowe oczekiwanie na pociąg. System dynamicznej informacji pasażerskiej zapewnią nowoczesne megafony oraz wyświetlacze. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się i podróżujących z dużym bagażem przewidziano windy i podjazdy. Zmodernizowanych zostanie: 124 obiekty inżynieryjne, 119 km torów i 116 km sieci trakcyjnej oraz 26 peronów. Zmodernizowanych zostanie 8 przejazdów, a część z tych, znajdujących się w poziomie szyn, zastąpionych zostanie wiaduktami, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno ruchu kolejowego, samochodowego, jak i pieszego. Wartość projektu to 528,9 mln EUR, w tym 410,2 mln EUR dofinansowania z funduszu „Łącząc Europę”.
Lista projektów, które otrzymały dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” (I i II nabór):
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 153
"Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji"