Budowa łącznicy na półmetku
Na przystanku Kraków Zabłocie wykonano już część peronów i stalowej konstrukcji zadaszenia. Wybudowano szyby windowe oraz fundamenty pod schody ruchome. Najtrudniejsze prace zostały już wykonane. Docelowo pod torami powstanie hala przystankowa. Z hali pasażerowie wyjdą schodami bezpośrednio na peron. Obiekt wyposażony zostanie w wiaty, ławki, oświetlenie oraz będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wykonywane są jednocześnie prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych, funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy. Przystanek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają dogodny punkt przesiadkowy do komunikacji miejskiej.
Zakończyły się roboty na części torów z Bonarki do Prokocimia. Przebudowywane są także chodniki i układ drogowy w rejonie ul. Plac Przystanek na Krzemionkach. Powstanie tu także nowy parking, dojścia do przystanku i przejścia podziemnego.
Kontynuacja najważniejszej fazy inwestycji
W sierpniu rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie 6 tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie. Elementy przęseł były transportowane we fragmentach do 26 metrów długości.
Na budowie wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, w tym 250 – tonowy dźwig, który podnosi kolejne elementy przęseł i ustawia na podporach tymczasowych. Elementy są następnie spawane i w ten sposób powstają dwa najdłuższe przęsła w konstrukcji łącznicy.
Kolejne etapy
Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli.
- 3,1 tys. ton stali zbrojeniowej;
- 6,7 tys. ton stali konstrukcyjnej;
- 25,5 tys. m3 betonu.
Korzyści dla podróżujących koleją i dla mieszkańców
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. połączy przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, co umożliwi szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia i skróci podróż w kierunku Zakopanego. Zwiększy się dostępność z centrum Krakowa do linii kolejowej, będą komfortowe przystanki Kraków Zabłocie, Kraków Krzemionki, a pasażerowie będą mieli możliwość dogodnej przesiadki w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, co oznacza, że będą mogli szybko i sprawnie zmieniać środek transportu - z kolei na komunikację miejską i odwrotnie.
Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Koszt całkowity: 348 mln zł; Koszt kwalifikowany: 221 mln zł; Dofinansowanie z UE: 187 mln zł;
Wartość robót: 257 978 744,89 PLN (brutto).
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
wykona konsorcjum Budimex S.A. (lider) i Ferrovial Agroman S.A. (partner).
Bieżące informacje o postępach w realizacji projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
pokazują na stronie internetowej: www.zablocie-krzemionki.pl
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół rzecznika prasowego
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
tel. 694 480 153
e-mail: dorota.szalacha@plk-sa.pl