90% przejazdów już z żółtymi naklejkami PLK
Żółte naklejki zostały już umieszczone na około 90% wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na liniach znajdujących się w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Do końca maja dodatkowe oznakowanie z indywidualnym numerem oraz numerami alarmowymi zostanie umieszczone na wszystkich prawie 14 tysiącach skrzyżowań.
Pracownicy PLK umieszczają naklejki od wewnętrznej strony krzyży świętego Andrzeja na przejazdach zabezpieczonych znakami i sygnalizacja świetlną (kategoria D i C). Na skrzyżowaniach z rogatkami (kategoria B i A) naklejki są na cokołach rogatek (obudowach napędów rogatek). Na żółtej naklejce są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numery „awaryjne”.
Kierowcy zobaczą żółte naklejki PLK przy przekraczaniu przejazdów na głównych liniach kolejowych, ale także na liniach o mniejszym natężeniu ruchu na terenie wszystkich województw. Oznakowanie jest już między innymi w: Sokółce w podlaskim, Kątach Wrocławskich, Szczukowicach pod Kielcami, Siedlcach, Tczewie, Szczytnie, Zamościu, czy Koluszkach.
#ŻółtaNaklejkaPLK – jak to działa
W przypadku np. awarii auta, lub innego zdarzenia na przejeździe, kierowca po połączeniu się z numerem alarmowym 112, podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.
Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego - przypisany jest do konkretnego przejazdu. Dzięki niemu podczas zgłoszenia, operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. Zapewni to szybką reakcję na zagrożenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
Numer alarmowy 112 - służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
Numery podane „w razie awarii” - to numery do poinformowania, o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym – w przypadku jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.
PLK dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą największy w historii program inwestycyjny, który dzięki wymianie, remontom i budowie nowych torów, montażu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, bezpośrednio wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa. Poza tym PLK prowadzą działania w 4 obszarach: działania pracownicze, np. szkolenia dróżników, wykorzystanie symulatora dyżurnych ruchu; działania techniczne, np. nowoczesne urządzenia łączności, zakup pojazdów diagnostycznych; działania organizacyjne - audyty, kontrole, organizacja ruchu podczas inwestycji, kontrole w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów w miejscach prowadzonych prac; działania inwestycyjne, np. modernizacja torów, rozjazdów i przejazdów, nowe systemy ERTMS/ETCS.
PLK od 2005 r. prowadzą Kampanię „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, szkolenia, seminaria, analiza wypadków z udziałem samochodów i pociągu. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi - osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239
PRZYKŁADOWE OZNAKOWANIE JEDNEGO Z PRZEJAZDÓW.
Uwaga dane poza nr 112 właściwe tylko dla danego przejazdu.