2 500 dróżników z dodatkowymi szkoleniami
Dodatkowe szkolenia trwają od kwietnia. Obejmują 2500 dróżników. To pracownicy 480 posterunków wyposażonych w system wspomagania dróżnika przejazdowego (swdp). Celem szkoleń jest doskonalenie obsługi przejazdów z wykorzystaniem systemu, szczegółowo informującego o przejeżdżających pociągach. Szkolenia potrwają do września.
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników odpowiedzialnych za ruch pociągów, dodatkowe urządzenia na posterunkach, modernizacja linii i przejazdów kolejowo–drogowych, to działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz bezpieczeństwa na kolei. Łączymy wiele inicjatyw w obszarze techniki, organizacji oraz pracowniczym, by podróże i przewóz ładunków były coraz bezpieczniejsze - mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dodatkowe szkolenia odbędą się w miejscu pracy - bezpośrednio na przejazdach. Poprowadzą je doświadczeni instruktorzy. Efektem szkoleń będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Dróżnicy pełnią służbę w dzień i w nocy, bez względu na warunki atmosferyczne. Muszą podejmować odpowiedzialne decyzje i dobrze reagować na sytuacje wywoływane przez kierowców na przejazdach kolejowo-drogowych. Dróżnik w ustalonym czasie, przed przejazdem pociągu, zamyka rogatki. Jest przygotowany na sytuacje nadzwyczajne np. usterka samochodu na przejeździe, awaria rogatek, kierowanie ruchem samochodów.
Dla utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa dróżnicy mają okresowe szkolenia, sprawdzanie znajomości przepisów i praktycznych umiejętności na posterunkach ruchu.
Radio stop na przejeździe
Wyższy poziom bezpieczeństwa gwarantuje także dodatkowe wyposażenie posterunków. Na 147 szczególnie ważnych przejazdach zamontowano urządzenia radio-stop. W sytuacjach zagrożenia umożliwiają pracownikowi natychmiastowe zatrzymanie nadjeżdżających do przejazdu pociągów. To możliwe reakcje na sytuacje niebezpieczne np. zatrzymanie auta na torach.
Szkolenia, procedury, kontrole
Pracownik odpowiedzialny za bezpieczeństwo przechodzi kilkuetapowy proces przygotowania zawodowego. To kursy kwalifikacyjne w formie szkolenia teoretycznego oraz pouczenia okresowe i egzaminy. W 2016 roku PLK przeszkoliły ponad 25 000 pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Praca na posterunkach związanych z bezpieczeństwem jest także monitorowana i kontrolowana. W ubiegłym roku przeprowadzono ok. 115 000 kontroli.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: 694 480 239