Umowa na realizację programu wieloletniego „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku"
W dniu 28 grudnia 2023 roku została podpisana Umowa na realizację programu wieloletniego „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku” zawarta pomiędzy PLK SA a Ministrem Infrastruktury.
Umowa jest dokumentem wykonawczym w stosunku do programu wieloletniego „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2028 roku” przyjętego uchwałą Rady Ministrów nr 208/2023 z dnia 07 listopada 2023 r., który stanowi kontynuację 5-letniego programu pn. „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów, do 2023 roku”.
Umowa określa szczegółowe zasady finansowania środkami publicznymi działalności zarządcy i ich rozliczania.
Wśród postanowień umowy zawarto m.in.:
- konieczność planowania zadań zarządcy w perspektywie wieloletniej,
- wymagania jakościowe względem zarządcy, weryfikowane z zastosowaniem rozszerzonego (względem postanowień programu wieloletniego) zestawu wskaźników,
- uzależnienie wysokości premii od uzyskiwanych wartości wskaźników,
- obowiązek okresowego, tj. dla przyszłego rozkładu jazdy oraz przed każdym cyklem zamknięć torowych, publikowania na stronie internetowej zarządcy planowanych do wykonania prac inwestycyjnych i remontowo-utrzymaniowych wymagających zamknięć trwających powyżej 3 dni,
- wymóg konsultowania z przewoźnikami zakresu zamknięć torowych udostępnianych odcinków,
- wymóg publikacji na stronie internetowej www.zamowienia.plk-sa.pl albo www.platformazakupowa.plk-sa.pl materiałów dotyczących zamówień zlecanych przez zarządcę,
- utworzenie, a następnie coroczne aktualizowanie katalogu zamawianych przez PLK SA elementów i prac powtarzalnych,
- wymóg publikacji na stronie internetowej zarządcy rejestru prac inwestycyjnych i remontowo-utrzymaniowych zrealizowanych w poprzednim rozkładzie jazdy,
- obowiązek koordynacji rozkładów jazdy, w szczególności poprzez: skomunikowania, stabilizację między rozkładami rocznymi i zastępczymi, nadawanie równych odstępów czasu odjazdów pociągów z poszczególnych stacji lub przystanków oraz minimalizację czasu przejazdu,
- wymóg podejmowania działań zmierzających do likwidacji zaległości utrzymaniowych.