Żółte naklejki PLK 165 razy zapobiegły tragediom na przejazdach kolejowych
Budowa przejazdów bezkolizyjnych, szkolenia pracowników, dodatkowe urządzenia, a na przejazdach kolejowo-drogowych: ulotki, informacje, sygnalizatory, rogatki i dodatkowe oznakowanie żółtą naklejką – tak PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podnoszą poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Już od czerwca 2018 r. na wszystkich przejazdach w Polsce jest #ŻółtaNaklejkaPLK.
– Przez rok, żółte naklejki na przejazdach i specjalne łącze między służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A a operatorami nr 112 pozwoliły 165 razy na szybkie reakcje, zapewniające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Oznakowanie przejazdów istotnie zwiększyło poziom bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Dodatkowe informacje pozwalają eliminować zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Żółtą naklejkę, umieszczoną na skrzyżowaniach toru i drogi na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja powinni znać wszyscy. Na każdej jest indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery tel. do służb technicznych. Aby z informacją o akcji #ŻółtaNaklejkaPLK dotrzeć do wszystkich są, ulotki, filmy wideo-poradniki, poradniki video, banery, plakaty, akcje informacyjne, materiały dla instruktorów nauki jazdy.
Dzięki żółtej naklejce, od czerwca 2018 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. W 78 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej, wezwano pomoc, zapobiegnięto tragedii. Przy 87 zgłoszeniach było ograniczenie jazdy pociągów, by zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów kolejowo-drogowych.
Statystyki pokazują, że 99% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych wynikają z niewłaściwych decyzji kierowców.
Podstawowe błędy prowadzące do tragedii na przejazdach to: ignorowania znaku „Stop”, przejeżdżanie pod zamykającymi się rogatkami, omijanie półrogatek, blokowanie przejazdu przez wjeżdżanie na tory bez możliwości zjazdu, niewłaściwe zachowanie, gdy auto zostanie unieruchomione na torach.
Wypadki na przejazdach to poniżej 1% wszystkich wypadków komunikacyjnych – lecz trzeba je ograniczać. W ostatnich latach to rocznie ok. 200 wypadków w których ginie kilkadziesiąt osób.
Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi straty materialne i angażowanie służb ratunkowych. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. było 87 wypadków i kolizji na przejazdach i przejściach kolejowych. Zginęło 20 osób, a 7 zostało ciężko rannych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaczynają kolejną wakacyjną akcję na przejazdach
Będą „Bezpieczne piątki” – dodatkowe kontrole zachowania kierowców i pieszych na przejazdach kolejowo-drogowych, wspólnie z policją i Strażą Ochrony Kolei. Akcje ulotkowe, spotkania z dziećmi i młodzieżą, filmy i działania w mediach społecznościowych – wszystko po to, by wakacyjne podróże w autach i pociągach były bezpieczne.
PLK dla bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują największy w historii program inwestycyjny, który dzięki wymianie, remontom i budowie nowych torów, montażu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, bezpośrednio wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa. PLK prowadzą działania: pracownicze (wykorzystanie symulatora dyżurnych ruchu, szkolenia dróżników), techniczne (nowoczesne urządzenia łączności, zakup pojazdów diagnostycznych), organizacyjne (audyty, kontrole, min. w zakresie bezpieczeństwa ruchu pociągów w miejscach inwestycji), inwestycyjne (wymiana rozjazdów, nowe systemy – ERTMS/ETCS). Pozytywnie zmieniają się skrzyżowania torów z drogami w ramach tzw. „programu przejazdowego”. W całej Polsce za 250 mln zł zmodernizowane zostaną 182 przejazdy. Program jest realizowany przy współudziale środków z POIiŚ. Dla zwieszenia bezpieczeństwa PLK współpracują z samorządami. Efektem będzie 36 bezkolizyjnych skrzyżowań w Polsce.
#SzlabanNaRyzyko – PLK od 2005 r. prowadzą Kampanię „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria z udziałem instruktorów nauki jazdy., analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.
Więcej informacji na: http://www.bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/zoltanaklejkaplk/
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 239
Jak „działa” #ŻółtaNaklejkaPLK
Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.
Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego - przypisany jest do konkretnego przejazdu (to nr. linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko lokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i ograniczona możliwość zdarzenia.
Numer alarmowy 112 – służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
Numery techniczne „w razie awarii” - to numery do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych, o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.
Proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe
W przypadku awarii, zdarzenia na przejeździe i po połączeniu z nr 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.
Realizację projektu wspierała merytorycznie Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. PLK przeszkoliła około 10 tysięcy pracowników: dyżurnych ruchu, dyspozytorów i koordynatorów systemów bezpieczeństwa. Inicjatywa PLK wymagała ścisłej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, w tym z 17 Centrami Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce. Operatorzy numeru alarmowego 112 wspólnie z kolejarzami testowali i dopracowali procedurę przyjmowania zgłoszeń i przekazywania ich dalej do realizacji. Współpraca z Głównym Urzędem Geodezji i Kartografii zapewniła umieszczenie lokalizacji przejazdów na mapach wykorzystywanych przez operatorów nr 112.
Przykładowe oznakowanie jednego z przejazdów. Uwaga dane poza nr 112 właściwe tylko dla danego przejazdu: