Powrót
Przeszkodą dla zakochanych płazów są w niektórych lokalizacjach ciągi odwadniające usytuowane wzdłuż toru (w formie korytek betonowych – tzw korytek krakowskich). Zanim korytka zostaną przebudowane, aby w przyszłości zapewnić żabom przejścia, kolejarze spieszą żabom z pomocą. W zależności od pogody pojawia się od kilkudziesięciu do kilkuset żab. Najczęściej występujące to ropucha szara i grzebiuszka ziemna. W marcu, we wskazanych przez przyrodników lokalizacjach po obu stronach wzdłuż linii kolejowej, specjalistyczna firma zamontowała płotki ochronne – łącznie 14 000 m z wkopanymi w ziemie pojemnikami. Ograniczają one żabom dostęp do betonowych korytek. Gromadzące się w pojemnikach i przy płotkach płazy dwa razy dziennie zbierają pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wolontariusze. Żaby są przenoszone na północną stronę – w kierunku migracji. Równocześnie Spółka PLK S.A. testuje różne rozwiązania elementów odwodnienia, które docelowo zapewnią żabom możliwość wyjścia z korytek.
Rozwiązania będą monitorować przyrodnicy.
Żaba przy torze
Na szlakach objętych modernizacją linii E 30 Zebrzydowa-Węgliniec (projekt ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/013), Węgliniec-Bielawa Dolna, Węgliniec-Pieńsk (projekt ISPA/FS 2002/PL/16/P/PT/016), przebiegających na styku obszarów Natura 2000, na początku kwietnia kolejarze odnotowali wiosenną migrację żab.Przeszkodą dla zakochanych płazów są w niektórych lokalizacjach ciągi odwadniające usytuowane wzdłuż toru (w formie korytek betonowych – tzw korytek krakowskich). Zanim korytka zostaną przebudowane, aby w przyszłości zapewnić żabom przejścia, kolejarze spieszą żabom z pomocą. W zależności od pogody pojawia się od kilkudziesięciu do kilkuset żab. Najczęściej występujące to ropucha szara i grzebiuszka ziemna. W marcu, we wskazanych przez przyrodników lokalizacjach po obu stronach wzdłuż linii kolejowej, specjalistyczna firma zamontowała płotki ochronne – łącznie 14 000 m z wkopanymi w ziemie pojemnikami. Ograniczają one żabom dostęp do betonowych korytek. Gromadzące się w pojemnikach i przy płotkach płazy dwa razy dziennie zbierają pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wolontariusze. Żaby są przenoszone na północną stronę – w kierunku migracji. Równocześnie Spółka PLK S.A. testuje różne rozwiązania elementów odwodnienia, które docelowo zapewnią żabom możliwość wyjścia z korytek.
Rozwiązania będą monitorować przyrodnicy.