Powrót

Za rok nowy wiadukt w Młoszowej poprawi bezpieczeństwo na linii Kraków - Katowice

Pociąg przejeżdża przez Młoszową na wysokości planowanego wiaduktu, widok z lotu ptaka, fot. Piotr Hamarnik

Wykonawcy, po stworzeniu projektu i uzyskaniu niezbędnych uzgodnień, przystępują do prac budowlanych. W ciągu najbliższych 12 miesięcy pomiędzy ul. Trzecią w Młoszowej, a Drogą Krajową nr 79 powstanie nowy wiadukt nad ruchliwą, międzynarodową linią kolejową E30. Zastąpi on użytkowany obecnie przejazd kolejowo-drogowy na ul. Szembeka.

- Podróżni w pociągach korzystają już z szybkich połączeń na trasie z Krakowa do Katowic. Dzięki budowie nowych wiaduktów zwiększymy bezpieczeństwo i ułatwimy komunikację mieszkańcom okolicznych miejscowości – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi korzystać mogą z wybudowanego wcześniej bezpiecznego przejścia podziemnego, również zlokalizowanego przy ul. Trzeciej. W sąsiedztwie wiaduktu drogowego powstanie także nowa jezdnia i przebudowane będą skrzyżowania. Przy DK 79 pojawi się rondo, które upłynni ruch i poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Inwestycja za przeszło 19 mln zł netto to efekt współpracy PLK SA z lokalnym samorządem, który partycypuje w jej kosztach. Rozpoczęte w tym tygodniu prace budowlane zaplanowano na najbliższy rok. Pierwsi kierowcy z nowego wiaduktu będą mogli skorzystać pod koniec 2024 roku.

- Zamiana przejazdów w poziomie szyn na rozwiązania bezkolizyjne to korzyść zarówno dla kolejarzy, jak i lokalnych społeczności. Nasze inwestycje poprawią bezpieczeństwo i niezawodność kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wiadukt drogowy w Młoszowej to kolejny tego typu obiekt zaplanowany na trasie Kraków-Katowice. Od połowy października kierowcy korzystają z nowego wiaduktu w Jaworznie Ciężkowicach. Wcześniej PLK SA oddały do użytku bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Krakowie, Krzeszowicach i Trzebini. Docelowo PLK SA planują likwidację wszystkich skrzyżowań w poziomie szyn na odcinku Kraków Główny Towarowy – Jaworzno Szczakowa. Nowe wiadukty powstaną jeszcze m.in. w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Plany spółki obejmują również budowę nowej kładki dla pieszych w Rudawie i przejścia podziemnego przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. Inwestycje to część projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
 

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Kontakt dla mediów:
Piotr Hamarnik
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 605 352 883