Wzorcowa kolej aglomeracyjna w Krakowie
Sztandarowym zadaniem PLK w Małopolsce jest inwestycja, dzięki której Kraków, podobnie jak Londyn czy Sztokholm, będzie mógł pochwalić się bezpośrednim połączeniem kolejowym centrum miasta z lotniskiem. Zmodernizowana jest już trasa z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki.
Nowy przystanek odlotowego połączenia kolejowego
Budowa połączenia kolejowego stolicy Małopolski z Międzynarodowym Portem Lotniczym Balice rozpoczęła się od rozbiórki starego przystanku Kraków Balice. Nowy powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu. Obiekt będzie wyposażony w nowoczesne wiaty, elementy małej architektury, oświetlenie oraz system informacji pasażerskiej.
Na trasie powstaną także trzy inne przystanki: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka, dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów, a wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dzięki modernizacji torów pociągi będą mogły jechać dwa razy szybciej. Inwestycja realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zakończy się w 2015 r.
Przebudowa połączenia ze stacji Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach wpisuje się w plany rozwoju miasta i uruchomienia pierwszej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce na odcinku MPL Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia.
Nowa jakość obsługi podróżnych
Jednym z zakończonych już elementów była kompleksowa modernizacja trasy z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki. Odnowienie ponad 5 km linii kolejowej polegało na kompleksowej wymianie torów i rozjazdów oraz przebudowie sieci trakcyjnej. Od Euro 2012, na tej dość krętej i krótkiej linii, pociągi mogą rozpędzać się do prędkości 70 km/h. Metamorfozę przeszły również perony, które zgodnie ze standardami PLK, zostały pozbawione barier architektonicznych. Oprócz pochylni, zadbano także o infrastrukturę w otoczeniu stacji i przystanków – wybudowane zostały dojścia do peronów oraz chodniki.
Ponadto przy stacji Wieliczka Park powstał parking typu „Park&Ride”. Pasażerowie mogą korzystać z 236 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 13 postojów dla busów oraz 112 stojaków rowerowych. Płynność ruchu zapewnia natomiast węzeł przesiadkowy dla stacji Wieliczka Rynek – Kopalnia oraz Wieliczka Park.
Istotną częścią inwestycji była również modernizacja stacji Kraków Główny, gdzie wszystkie perony, tory i tunel dla pieszych zostały przebudowane. Dzięki zastosowaniu materiałów najwyższej klasy, obiekt wygląda bardzo nowocześnie i jest jedną z wizytówek miasta.
Kolej alternatywą dla komunikacji miejskiej
To nie koniec inwestycji usprawniających ruch pociągów w aglomeracji krakowskiej. Obecnie PLK prowadzą wstępne prace przy kolejnym projekcie, za sprawą którego kolej miejska w Krakowie będzie stawiana za wzorcową w skali kraju.
Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki doskonale wpisuje się w ideę szybkiej i komfortowej kolei aglomeracyjnej. Realizacja zadania pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny Osobowy i Kraków Bonarka. Częstotliwość kursowania pociągów będzie wyższa, skróci się czas przejazdu, a za sprawą m.in. przebudowy przystanków osobowych Kraków Zabłocie i Krzemionki wzrośnie komfort podróży.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dzięki swoim inwestycjom, przyczyniają się do wzrostu gospodarczego województwa małopolskiego. Nie bez znaczenia są także inne kwestie – kolej jest najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu. To wszystko czyni ją doskonałą alternatywą dla korzystania z komunikacji miejskiej czy przemieszczania się w obrębie aglomeracji samochodami.
Kontakt dla mediów:
Dorota Szalacha
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
694 480 153