Wygodne podróże ze stacji Bytom. PLK zachowają historyczne elementy stacji
Na stacji będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie. Wymienione zostanie oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki.
Projekt zakłada odnowienie hali peronowej nad peronami. Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony.
Prace na stacji rozpoczęły się od budowy peronu tymczasowego dla podróżujących w relacji Bytom – Gliwice.
Przebudowa obejmie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki. Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły.
Na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.
Prace pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie.
Roboty rozpoczęły się w marcu br. i kontynuowane są między Chorzowem Batorym a Chorzowem Starym. Front robót rozszerza się o odcinek Bytom Północny – Radzionków.
Wspólnie z przewoźnikami ustalono optymalny rozkład na czas prac. Na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi regionalne.
Od 13.09 nastąpią zmiany w organizacji ruchu dla podróżujących z Bytomia do Gliwic. Ruch pasażerski zostanie przeniesiony na peron tymczasowy od strony ul. Zabrzańskiej przez peron kolei wąskotorowej. Dojście do peronu od strony Placu Wolskiego będzie tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej. Dodatkowo wyznaczone zostanie alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Szczegóły są na stronie internetowej przewoźnika oraz na Portalu Pasażera.
Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na modernizowanym odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie będzie większa dostępność do kolei dla podróżnych z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystanków Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Modernizacja usprawni przewozy koleją w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zwiększą się możliwości przyjaznego środowisku transportu. Zostanie wymienione 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Poziom bezpieczeństwa zwiększy Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka). Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.