Warszawa Zachodnia – połączenie torów dalekobieżnych i podmiejskich na linii średnicowej
Do piątku, 21 kwietnia, zaplanowane są prace przy demontażu specjalnych ścian typu „larsen” przy nasypie linii średnicowej na wysokości wiaduktu kolejowego koło Warszawy Głównej. Zakres prac wymaga strefy bezpieczeństwa. Dlatego ruch pociągów jest zachowany na jednym z dwóch torów linii podmiejskiej.
Budowa nowego łącznika w przyszłości usprawni planowanie i ruch pociągów podczas dalszych etapów robót na stacji Warszawa Zachodnia. Wprowadzone rozwiązanie zwiększy możliwości organizacji przewozów po zakończeniu inwestycji na linii średnicowej.
Zmiany w organizacji ruchu pociągów, w uzgodnieniu z przewoźnikami, wprowadzono od 11 kwietnia. Zakończenie tego etapu robót zaplanowano do piątku 21 kwietnia. Od soboty rano, 22 kwietnia, z powrotem przejezdne będą dwa tory podmiejskie linii średnicowej.
Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca przebudowuje perony 3, 4 i 5. Budowane jest zadaszenie i szerszy tunel dla pieszych łączący stację z Wolą i Ochotą. Kolejny ważny etap inwestycji przewidziany jest od 25 czerwca do 2 września. Wykonawca rozpocznie przebudowę dwóch torów podmiejskich od strony wschodniej stacji wraz z rozjazdami. Od września pociągi wrócą na dwa nowe tory podmiejskie.
Roboty realizowane między 25 czerwca a 2 września wymagają zmian w organizacji ruchu w Warszawskim Węźle Kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z przewoźnikami przygotowują rozkład jazdy, który będzie obowiązywał od 11 czerwca i który uwzględni szerszy zakres prac na Warszawie Zachodniej. Planowane jest wstrzymanie ruchu pociągów na podmiejskiej linii średnicowej w okresie wakacyjnym. PLK SA przekazały do przewoźników projekt rozkładu jazdy obowiązującego od połowy czerwca, w którym przewidziano między innymi, że część pociągów od strony wschodniej będzie dojeżdżało do przystanku Warszawa Stadion, a część będzie przejeżdżało linią dalekobieżną. Szczegóły są opracowywane z przewoźnikami.
Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I” wart jest ok. 2 mld zł netto.
Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.