Warszawa Zachodnia – podróże i prace [FOTOGALERIA]
Na Warszawie Zachodniej z peronów i okien pociągów widać roboty. Krajobraz stacji zmieniają ekipy wykonawcy i dziesiątki maszyn. To budowa peronów, tunelu, budynku technicznego, przekładanie instalacji. Powstaje przejście nad torami, które połączy dzielnice Wola i Ochota.
Zgodnie z przyjętym rozkładem kursują pociągi. Dyżurni ruchu czuwają nad ich sprawnymi i bezpiecznymi przejazdami w nastawni Warszawa Zachodnia WZD, WZP i WZS – charakterystycznym grzybku, górującym nad terenem stacji. Na peronach obsługę pasażerów zapewniają konduktorzy i kierownicy pociągów. Komunikacja między peronami i budynkiem dworca jest przedstawiona na banerach i plakatach. Są oznaczenia i tablice informacyjne oraz komunikaty głosowe. Patrole Straży Ochrony Kolei dbają bezpieczeństwo podróżnych na peronach i w obszarze stacji.
Przebudowa Warszawy Zachodniej i modernizacja linii średnicowej to jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat. Przedsięwzięcie wymaga szczególnej współpracy zarządcy infrastruktury, przewoźników i wykonawcy.
Projekt zwiększy komfort obsługi podróżnych. Będą nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Inwestycję zleconą przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ok. 2 mld zł netto „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” realizuje Budimex S.A. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r. Więcej informacji na stronie stolicadobrychrelacji.pl.
Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.