Warszawa stawia na kolej
Inwestycje kolejowe realizowane w latach 2015-2022 oraz inwestycje miejskie będą skoordynowane. Zgodnie z podpisanym dokumentem mają również zostać wprowadzone liczne rozwiązania, które ułatwią podróżowanie w czasie remontów. Spółki i przewoźnicy kolejowi wraz z miastem będą współpracowali w takich kwestiach jak: wzajemne honorowanie biletów, zintegrowana informacja pasażerska oraz zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej podczas prac modernizacyjnych.
- Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne znacznie zwiększą efektywność tej gałęzi transportu, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
– Warszawa będzie jednym z największych beneficjentów rekordowego programu modernizacji sieci kolejowej, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W ciągu najbliższych pięciu lat, na inwestycje w samej Warszawie przeznaczymy ok. 2 mld zł – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Nasze inwestycje pozwolą zmodernizować cały Warszawski Węzeł Kolejowy, dając poważny impuls do dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej. Naszym priorytetem jest czas i wygoda pasażera – dodaje.
– Poza budową nowych dworców Warszawa Zachodnia oraz Warszawa Gdańska, podstawowym założeniem inwestycji PKP S.A. w Warszawie jest uwolnienie terenów kolejowych dla mieszkańców miasta. W nowej perspektywie unijnej, na inwestycje związane z dworcami w stolicy wydamy co najmniej 6 mld zł - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.
Po zakończeniu modernizacji i zwiększeniu przepustowości poszczególnych linii kolejowych miasto będzie inwestowało w rozwój tego środka transportu - pozyska niezbędny tabor i będzie integrowało kolej z komunikacją miejską.
Sygnatariusze listu intencyjnego planują w latach 2014-2022 inwestycje w rozwój transportu kolejowego, miejskiego oraz w zagospodarowanie terenów kolejowych o łącznej wartości 25 mld zł. Wśród najważniejszych projektów są budowa dworców Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska, modernizacja linii Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska wraz z budową przystanków, czy prace na linii średnicowej.
Realizacja tych przedsięwzięć będzie wymagała ścisłej współpracy wszystkich inwestorów. Wyrazem współpracy do której zobowiązali się sygnatariusze listu, będzie powołanie komitetu sterującego, odpowiedzialnego za sprawne podejmowanie kluczowych decyzji. Ułatwią one planowanie i prowadzenie prac w ścisłym centrum Warszawy, co pozwoli ograniczyć utrudnienia dla pasażerów.
Kolej w miejskiej sieci
Miasto wprowadzi zmiany w układzie tras Szybkiej Kolei Miejskiej uwzględniające linie obwodowe. Propozycje w tym zakresie zakładają m.in. skierowanie pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na trasę Piaseczno – Legionowo – Wieliszew (przez Warszawę Zachodnią i Warszawę Gdańską po przebudowie stacji Piaseczno i wybudowaniu przez PKP PLK przejścia torowego z linii radomskiej na linię obwodową oraz przystanków kolejowych przy ul. Obozowej i Powązkowskiej). Warianty zakładają także wydłużenie relacji pociągów z Wieliszewa do Zegrza, ewentualnie w kierunku Radzymina. Mieszkańcy z rejonu Choszczówki, Płud, Żerania i Bródna będą mogli dojechać do Rakowca i Służewca, a mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają dogodne połączenie z Włochami i Ochotą. Do komunikacji będzie się można przesiąść na Dworcu Gdańskim (metro, tramwaje, autobusy), ul. Powązkowskiej (autobusy), Obozowej (tramwaje), na Kole (metro, autobusy), ul. Kasprzaka (tramwaje, autobusy), Al. Jerozolimskich (pociągi SKM, KM i WKD, autobusy), Rakowcu (tramwaje i autobusy) i Służewcu (pociągi SKM i KM, tramwaje i autobusy).
Proponowane jest także uruchomienie połączenia Ożarów Maz. – Warszawa Rembertów (przez Warszawę Gdańską, po wybudowaniu przystanków kolejowych przy ul. Połczyńskiej, Górczewskiej i Radzymińskiej oraz przebudowie stacji Ożarów Maz., Warszawa Gołąbki i Warszawa Rembertów). W tym wypadku powstaną dogodne węzły przesiadkowe na ul. Połczyńskiej (tramwaje), Górczewskiej (metro i autobusy), Powązkowskiej (autobusy) i Radzymińskiej (autobusy, metro).
Zakłada się, iż docelowo linie S1 i S2 zostaną na obecnych trasach, natomiast ostateczny model obsługi Lotniska Chopina, a tym samym – kwestia funkcjonowania linii S3 będzie jeszcze analizowana. Docelowy układ linii SKM będzie mógł zostać wdrożony po zakończeniu wszystkich prac modernizacyjnych przewidzianych do realizacji przez PKP PLK S.A. obejmujących terytorialnie centralną część Warszawskiego Węzła Kolejowego. Konieczne będzie również przeprowadzenie uzgodnień na temat dofinansowania połączeń przez zainteresowane samorządy gminne.
Dodatkowych informacji udzielają:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa
rzecznik@plk-sa.pl
tel: + 48 22 473 30 02, 694480239
Bartosz Milczarczyk
Rzecznik prasowy Urzędu m.st. Warszawy
tel. 22 44 333 92, 726 086 525
email: bmilczarczyk@um.warszawa.pl