W Warszawie o wyzwaniach dla europejskiego transportu
Na konferencji obecni są także: minister infrastruktury i mieszkalnictwa Szwecji Andreas Carlson, minister infrastruktury i transportu Grecji Konstantinos Karamanlis oraz minister transportu i komunikacji Litwy Marius Skuodis. W dyskusjach uczestniczą też przedstawiciele ministerstw ds. transportu państw UE, przedstawiciele Komisji Europejskiej zajmujący się tematyką transportową, europejscy koordynatorzy korytarzy TEN-T przebiegających przez Polskę, przedstawiciele europejskich zarządców infrastruktury kolejowej, europejskich portów morskich oraz międzynarodowych instytucji finansowych. Ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w wydarzeniu uczestniczy Arnold Bresch, członek Zarządu PLK S.A., który weźmie udział w panelu „Znaczenie transportu kolejowego dla sprawnych łańcuchów logistycznych w korytarzach sieci TEN-T” (godz. 15:35-16:45).
Konferencja jest okazją do podsumowania pierwszego etapu rewizji map europejskiej sieci transportowej, zakończonego przyjęciem przez Radę UE podejścia ogólnego do zmienionego rozporządzenia TEN-T. W prowadzonych na poziomie europejskim pracach legislacyjnych, które zmienią rozporządzenie ws. sieci TEN-T utworzono nowy korytarz łączący polskie porty w Trójmieście oraz wschodnią i południową Polskę ze Słowacją, Węgrami, Rumunią, Bułgarią i Grecją. Korytarz ten przyjął nazwę korytarza Morze Batyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
Przyjęte przez ministrów ds. transportu państw członkowskich UE regulacje w zakresie polityki TEN-T stanowią ważny element wyrównywania historycznych dysproporcji komunikacyjnych w Europie i tworzenia spójnej sieci transportowej. W obecnej sytuacji wojny na Ukrainie stwarza to także nowe możliwości wzmocnienia infrastruktury transportowej, jako elementu bezpieczeństwa w regionie. Rola krajów Europy Środkowej, państw Inicjatywy Trójmorza jest w tym kontekście obecnie kluczowa.