Tunel pod torami w Andrespolu – bezpieczeństwo i lepsze przejazdy między Łodzią i Koluszkami
Wiadukt kolejowy nad drogą łączącą Andrespol i Bedoń Przykościelny zagwarantuje bezpieczeństwo w ruchu kolejowym m.in. na ważnej kolejowej linii z Łodzi do Warszawy. Tunel drogowy pod czterema torami zapewni lepszą komunikację samochodową. Bezkolizyjne skrzyżowanie zastępuje przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Kierowcy wygodnie będą pokonywać tory oraz oszczędzą czas przeznaczany na oczekiwanie przed zamkniętymi rogatkami na przejazd pociągu.
– Budowa tunelu drogowego pod linią kolejową w aglomeracji łódzkiej to inwestycja, która wpisuje się w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa przez budowę dwupoziomowych skrzyżowań kolejowo-drogowych. Dzięki współpracy PLK SA i władz samorządowych pasażerowie kolei, kierowcy, rowerzyści i piesi mogą korzystać z wygodnej i bezkolizyjnej komunikacji na styku drogi i torów – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Inwestycja w Andrespolu usprawni przewozy na trasie Łódź – Koluszki oraz Łódź – Dębica i dalej w kierunku Warszawy. W całym kraju dzięki współpracy z samorządami i wykorzystaniu środków unijnych, budujemy sprawne przeprawy. Efektem realizacji projektów z Krajowego Programu Kolejowego jest wzrost bezpieczeństwa w przewozach kolejowych i transporcie drogowym – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Szerokość tunelu drogowego wynosi ok. 12 m i długość przejazdu pod układem torowym ok. 24 m. W tunelu będzie jezdnia o szerokości 7 m oraz wytyczony zostanie ciąg pieszo-rowerowy.
Wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł netto, z czego PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Zakończenie inwestycji w zakresie kolejowym planowane jest do końca 2023 r.
Bezpieczniej na kolei i na drogach
Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego w Andrespolu wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Na początku września br. oddany do użytku został tunel drogowy pod torami pomiędzy Gałkowem Dużym i Gałkowem Małym. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma wartość ok. 268 mln zł netto.
W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.
Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok i Warszawa - Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.