Szybko i bezpiecznie koleją z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy
Między Wrocławiem a Świdnicą podróżni skorzystają z 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście. Przewidywany czas przejazdu na trasie Wrocław Główny - Sobótka - Świdnica wyniesie około godziny – w zależności od liczby zatrzymań.
Na przedmieściach Wrocławia będzie przystanek Bielany Wrocławskie. W obszarze miasta pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce. Perony wybudowano w nowych, dogodnych lokalizacjach. Przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów obok obu przystanków, perony usytuowano po obydwu stronach drogi.
Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach są wiaty i ławki. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.
Na trasie przygotowano nowy tor mosty i wiadukty. Od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od 2020 r. po nowych torach prowadzony jest ruch towarowy. Ważnym obszarem prac było przygotowanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły modernizację ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych.
Bezpieczeństwo na ponad 50 przejazdach kolejowo-drogowych
Na trasie Wrocław - Sobótka - Świdnica jest ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Zachowując zasady ruchu drogowego bezpiecznie przejdziemy lub przejedziemy przez tory.
Dodatkowo na przejazdach – szczególnie ważnych w drogowym systemie komunikacyjnym, wymalowano czerwone pola, na których kierowcy nie powinni się zatrzymywać. Takie rozwiązanie ma zapobiegać wjeżdżaniu na przejazdy bez zapewnionego bezpiecznego zjazdu. Blokowanie przejazdu, a tym samym pracy urządzeń, tworzy realne zagrożenie bezpieczeństwa.
Polskie Linie Kolejowe kierują apel o ostrożność na przejazdach kolejowo-drogowych m.in. do gmin i parafii, położonych wzdłuż linii kolejowej Wrocław - Sobótka - Świdnica. Do mieszkańców trafią również ulotki zwracające uwagę na bezpieczne zachowanie. Na przejazdach prowadzone są akcje przypominające o bezpieczeństwie.
Szczególnie prosimy rodziców i opiekunów, aby zwrócili uwagę na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, jeśli droga do szkoły lub w zakresie codziennych zadań prowadzi przez teren kolejowy, bądź przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe.
Rozwaga kierowców i pieszych, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i odpowiedzialność za życie współpasażerów aut i podróżnych są kluczowe dla odpowiedzialnego podróżowania. Prosimy o bycie Ambasadorami Bezpieczeństwa, odpowiedzialne zachowanie na przejazdach kolejowo-drogowych i motywowanie do tego członków rodziny i znajomych.
#ŻółtaNaklejkaPLK
Każdy przejazd na linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Kiedy skorzystać z Żółtych Naklejek PLK? Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami lub gdy doszło do wypadku i musimy ratować życie powinniśmy zadzwonić pod numer 112. Numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator. Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania. Więcej informacji na temat kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” oraz realizowanych w jej ramach działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl
Dodatkowe możliwości kolei – szerszy zakres prac
Plany rozwoju kolei – budowy drugiego toru na odcinku Wrocław - Kobierzyce oraz reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310) wymagały rozszerzenia zakresu prac. Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowany. Jest dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń.
Połączenie (linia nr 285) z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz.
Inwestycja o wartości blisko 217 mln zł, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście - Świdnica Miasto” jest współfinansowana ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.