Powrót

Szlaban na głupotę! Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” po raz dziesiąty

Tylko w kwietniu 2014 roku doszło do 9 wypadków i kolizji z udziałem samochodów na przejazdach kolejowo-drogowych, w których 2 osoby zginęły, a 1 została ciężko ranna. 
Każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce jest prawidłowo oznakowany i zabezpieczony. Bezpieczeństwo na nich zależy od tego, czy kierowcy przestrzegają przepisów o ruchu drogowym – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A podczas inauguracji 10. edycji kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”. – Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego: instalujemy nowoczesne urządzenia, modernizujemy przejazdy, szkolimy ludzi oraz usprawniamy procedury zarządzania, wskutek czego liczba wypadków z roku na rok maleje. Niestety, nadal ich skala niepokoi – dodaje.
W Polsce jest ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Średnio co 19 godzin przez nieostrożność kierowców i pieszych dochodzi na nich do wypadku lub kolizji. Łącznie od początku tego roku odnotowano 53 takie zdarzenia, w których śmierć poniosło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. W analogicznym okresie roku ubiegłego doszło do 67 wypadków i kolizji, w wyniku których 8 osób zginęło, a 15 zostało ciężko rannych. Liczby te potwierdzają tendencję spadkową w odniesieniu do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz poszkodowanych w tych zdarzeniach. Utrzymuje się ona od 2005 r., od kiedy zainaugurowano pierwszą edycję kampanii Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!”, mimo iż w tym samym okresie liczba samochodów na polskich drogach zwiększyła się o 40 proc., z 12,3 do około 20 milionów. 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. swoją kampanią zwracają uwagę także na niebezpieczne zachowanie, jakim jest np. przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez takie nieodpowiedzialne postępowanie dochodzi do blisko 300 wypadków rocznie. Osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w niedozwolonych miejscach, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei i stanowią zdecydowaną większość ofiar śmiertelnych. 
Niemal każde takie zdarzenie oznacza nie tylko tragedię dla poszkodowanych i ich rodzin, ale przynosi także szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. W 2013 roku wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych spowodowały przerwy w ruchu wynoszące łącznie ponad 31 dni. Opóźnionych z tego powodu było ponad 3 tysiące pociągów. 
Kampania Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” to przede wszystkim działania edukacyjne: spotkania z dziećmi w szkołach, kampania informacyjna zarówno w mediach, na plakatach i ulotkach oraz egzekwowanie prawa – wspólna akcja ze Strażą Ochrony Kolei i policją „Bezpieczny piątek”. Działania te wspierają największy w historii program inwestycyjny PLK, w ramach którego tylko w latach 2013-2014 zmodernizowanych zostanie blisko 1000 przejazdów kolejowo-drogowych. 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają także dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do wybranych przejazdów w postaci poziomych, wypukłych pasów na jezdni. Będą one przypominać kierowcom o zachowaniu maksymalnej ostrożności i skłaniać do wyhamowania przed przejazdem. Pierwszych 10 przejazdów zostało już w ten sposób oznakowanych. Do końca czerwca będzie ich 50, a do końca roku 200.
Podczas dzisiejszej inauguracji kampanii, w całej Polsce zorganizowano symulacje wypadków z udziałem samochodów i pieszych oraz pokazy akcji służb ratunkowych. Całoroczny budżet kampanii wynosi tyle, ile połowa kwoty potrzebnej do modernizacji jednego przejazdu kolejowo-drogowego.

Wśród partnerów kampanii są: Komenda Główna Policji, Komenda Główna Straży Pożarnej, Związek Harcerstwa Polskiego, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Komenda Główna Straży Granicznej, Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej, Polski Czerwony Krzyż, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Minister Edukacji Narodowej, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, PKN Orlen S.A., „Koleje Mazowieckie-KM” Sp. z o.o., PKP Intercity S.A., Urząd Transportu Kolejowego, Neptis S.A., Clear Channel Poland Sp. z o.o., Polskie Radio S.A., TVP Info.

Kampania prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Skala działań oraz ich społeczna rozpoznawalność cieszą się wysokim uznaniem na arenie międzynarodowej. Szczegóły działań realizowanych w ramach kampanii dostępne są na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.

Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
miroslaw.siemieniec@plk-sa.pl 
tel. 694 480 239