Powrót

Szklany dach dworca Łódź Fabryczna prawie gotowy

1,5 mln m³ wywiezionej ziemi, ok. 70 tys. m³ betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia – to liczby, które obrazują skalę powstającego dworca. Łódź Fabryczna to jedna z największych kolejowych inwestycji. Przy jej budowie pracowało do tej pory prawie 10 000 osób. 1000 osób było zaangażowanych do montażu instalacji i konstrukcji stalowej. 

Obecnie wykonawca kończy prace przy gigantycznej kopule i rozpoczął szklenie fasad. W sumie do ułożenia jest 10 000 paneli, z tego ok. 65% szklanych. Naziemna konstrukcja dworca jest już dobrze widoczna. Kończona jest także część podziemna oraz czterotorowy tunel o długości prawie 2 km. Gotowe są już konstrukcje peronów, trwa budowa torów, w tym układanie 30-metrowych szyn. Zakończyła się instalacja schodów ruchomych oraz wind, których na całej stacji będzie w sumie 20. 

W hali głównej, 16 metrów pod ziemią, wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a ostatni – 300 metrów.

Natomiast w dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego, ułożono już wszystkie tory. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5 km torów. Trwa budowa ostatniego 155-metrowego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec roku. 

Na budowie dworca wykonano już ponad 75 procent prac, na które wydano ponad 1 mld złotych. Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie. 

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.



Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
tel. 694 480 239