Stacja Gdańsk Główny zachęca do wakacyjnych podróży koleją
Inwestycja zapewniła wszystkim podróżnym dogodny dostęp na perony oraz do pociągów. Pasażerom służy nowy system informacji wizualnej o rozkładzie jazdy, zintegrowany z nagłośnieniem. Komunikaty głosowe i wizualne są podawane jednocześnie. Na peronach nr 1 i 2 zamontowano 20 dwustronnych wyświetlaczy, 10 zegarów oraz 8 infokiosków. Przy wyjściach z przejść podziemnych jest 16 wyświetlaczy.
Już od 2019 r. dwie windy oraz dwie pary schodów ruchomych prowadzą z przejścia podziemnego w kierunku budynku dworca na perony nr 1 i 2. Windy oraz schody ruchome, prowadzące na zmodernizowane perony z przejścia podziemnego w kierunku centrum miasta i dworca autobusowego, są dużym udogodnieniem dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Nowoczesność i historia
W obszarze stacji, tam gdzie to było możliwe, zachowano oryginalne kolejowe wyposażenie. Odnowione są wiaty, a wyjątkowy charakter stacji podkreślają stylizowane na historyczne lampy i ławki. Dobrą orientację na stacji gwarantują podróżnym nowe gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie.
W zakresie obsługi podróżnych, na stacji Gdańsk Główny zadbano nie tylko o dostępność i funkcjonalność, ale i o estetykę. Poza peronami odnowione są przejścia podziemne. Wymieniono posadzkę oraz okładziny ścian i sufitu. Nowe, energooszczędne oświetlenie ułatwia drogę. Odnowione są schody prowadzące na perony oraz na ul. Podwale Grodzkie. Osobom niewidomym i niedowidzącym łatwiej jest się poruszać dzięki liniom naprowadzającym na peronach oraz w przejściach podziemnych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość zadania o nazwie „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap II Gdańsk Główny”, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wynosi 49,5 mln zł netto, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 85 proc.
Inwestycja w liczbach:
- 54 nowe urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej
- 8 nowych schodów ruchomych
- 4 nowe windy
- 11 wyremontowanych schodów z przejść podziemnych
- 2 przebudowane perony
- 2 wyremontowane przejścia podziemne
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.