Powrót
Redaktor Naczelny
Dziennik Gazeta Prawna
Na podstawie art. 31 pkt 1 i 2 oraz 32 ustawy z dn. 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe proszę o bezpłatne opublikowanie w Dzienniku Gazeta Prawna w terminie przewidzianym prawem sprostowania o poniższej treści wyróżnionej kursywą: Nieprawdziwe są liczne stwierdzenia zawarte w artykule autorstwa Macieja Szczepaniuka, pt: "PKP PLK S.A stracą 6 mld zł z Unii" dotyczące niewykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych:
1. PKP PLK S.A. ani żaden inny beneficjent środków unijnych nie otrzymuje ich z góry. Środki przyznawane są sukcesywnie na przestrzeni całej perspektywy finansowania z przeznaczeniem na konkretne projekty. Nieprawdziwe jest zatem zdanie: „W ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) dostała na ten cel z Brukseli 4,86 mld euro, czyli ok. 19 mld zł”. Limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł. Po uzupełnieniu o wkład własny daje to kwotę ok. 26,9 mld zł z przeznaczeniem na wszystkie kolejowe zadania infrastrukturalne, a więc nie tylko PKP PLK S.A. Zatem do takiej wartości zostanie dostosowany zakres rzeczowy i finansowy zadań modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe z programu POIiŚ 2007-2013, zaś wykonanie tego zakresu będzie oznaczać 100% wykorzystania środków. W związku z powyższym wyrażone w artykule stanowiska o utracie przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych w wysokości 6 mld zł oraz „odebraniu przez rząd kolejarzom pieniędzy, bo nie poradziła sobie z przygotowaniem inwestycji” są nieprawdziwe. Opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. program inwestycyjny zakłada wykorzystanie 100% przydzielonych na modernizację środków. Program został zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu 2010 r. w „Dokumencie implementacyjnym, porządkującym do 2015 roku wdrażanie Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030 roku”. Publikowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego „Lista dla projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” jest dokumentem, którego zawartość może być kształtowana zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami, np.: wówczas, gdy zmienia się kosztorysowa wartość robót. Obowiązująca lista POIiŚ została opublikowana w lutym 2010 r., a kolejna będzie zaktualizowana w lipcu i zostaną w niej uwzględnione niezbędne projekty.
2. Nieprawdą jest, jakoby skreślono z listy POIiŚ „linię z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę”. POIiŚ 2007-13 nigdy nie przewidywał modernizacji całej tej linii, a jedynie dwa odcinki, od Warszawy do Sadownego i rezerwowo od Suwałk do granicy z Litwą.
3. W błąd wprowadza Czytelników zdanie: „Być może przynajmniej część pieniędzy uda się przeznaczyć - zamiast na wielkie inwestycje – na likwidowanie tzw. wąskich gardeł na torach”. Tego typu zadania są niezgodne z celami ustalonymi dla POIiŚ, w związku z czym nie mogą być z niego finansowane. 4. Dobre imię PKP Polskie Linie Kolejowe SA narusza sformułowanie: „Komisja Europejska już nie wierzy kolejarzom”. PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie znają takiego stanowiska Komisji Europejskiej.”
Wobec tak zaistniałych nieprawdziwych sformułowań, proszę o zamieszczenie powyższego sprostowania.
Robert Kuczyński
Sprostowanie do artykułu z Dziennika Gazeta Prawna
Pan Tomasz WróblewskiRedaktor Naczelny
Dziennik Gazeta Prawna
Na podstawie art. 31 pkt 1 i 2 oraz 32 ustawy z dn. 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe proszę o bezpłatne opublikowanie w Dzienniku Gazeta Prawna w terminie przewidzianym prawem sprostowania o poniższej treści wyróżnionej kursywą: Nieprawdziwe są liczne stwierdzenia zawarte w artykule autorstwa Macieja Szczepaniuka, pt: "PKP PLK S.A stracą 6 mld zł z Unii" dotyczące niewykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych:
1. PKP PLK S.A. ani żaden inny beneficjent środków unijnych nie otrzymuje ich z góry. Środki przyznawane są sukcesywnie na przestrzeni całej perspektywy finansowania z przeznaczeniem na konkretne projekty. Nieprawdziwe jest zatem zdanie: „W ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) dostała na ten cel z Brukseli 4,86 mld euro, czyli ok. 19 mld zł”. Limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł. Po uzupełnieniu o wkład własny daje to kwotę ok. 26,9 mld zł z przeznaczeniem na wszystkie kolejowe zadania infrastrukturalne, a więc nie tylko PKP PLK S.A. Zatem do takiej wartości zostanie dostosowany zakres rzeczowy i finansowy zadań modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe z programu POIiŚ 2007-2013, zaś wykonanie tego zakresu będzie oznaczać 100% wykorzystania środków. W związku z powyższym wyrażone w artykule stanowiska o utracie przez PKP Polskie Linie Kolejowe środków unijnych w wysokości 6 mld zł oraz „odebraniu przez rząd kolejarzom pieniędzy, bo nie poradziła sobie z przygotowaniem inwestycji” są nieprawdziwe. Opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. program inwestycyjny zakłada wykorzystanie 100% przydzielonych na modernizację środków. Program został zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury w kwietniu 2010 r. w „Dokumencie implementacyjnym, porządkującym do 2015 roku wdrażanie Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030 roku”. Publikowana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego „Lista dla projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” jest dokumentem, którego zawartość może być kształtowana zgodnie z aktualnymi uwarunkowaniami, np.: wówczas, gdy zmienia się kosztorysowa wartość robót. Obowiązująca lista POIiŚ została opublikowana w lutym 2010 r., a kolejna będzie zaktualizowana w lipcu i zostaną w niej uwzględnione niezbędne projekty.
2. Nieprawdą jest, jakoby skreślono z listy POIiŚ „linię z Warszawy do Białegostoku i dalej na Litwę”. POIiŚ 2007-13 nigdy nie przewidywał modernizacji całej tej linii, a jedynie dwa odcinki, od Warszawy do Sadownego i rezerwowo od Suwałk do granicy z Litwą.
3. W błąd wprowadza Czytelników zdanie: „Być może przynajmniej część pieniędzy uda się przeznaczyć - zamiast na wielkie inwestycje – na likwidowanie tzw. wąskich gardeł na torach”. Tego typu zadania są niezgodne z celami ustalonymi dla POIiŚ, w związku z czym nie mogą być z niego finansowane. 4. Dobre imię PKP Polskie Linie Kolejowe SA narusza sformułowanie: „Komisja Europejska już nie wierzy kolejarzom”. PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie znają takiego stanowiska Komisji Europejskiej.”
Wobec tak zaistniałych nieprawdziwych sformułowań, proszę o zamieszczenie powyższego sprostowania.
Robert Kuczyński