Rusza profesjonalne wsparcie w trudnych sytuacjach dla pracowników PLK
Celem projektu Pierwsza Pomoc Psychologiczna jest zapewnienie profesjonalnego wsparcia psychologicznego pracownikom PLK, którzy bezpośrednio uczestniczyli w zdarzeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych lub brali udział w usuwaniu jego skutków. Dotyczy to np. członków komisji kolejowych prowadzących postępowanie związane z wypadkami. Na wsparcie mogą liczyć również ofiary przemocy i funkcjonariusze SOK po trudnych interwencjach m.in. z wykorzystaniem broni palnej.
- Projekt Pierwszej Pomocy Psychologicznej jest kolejnym przedsięwzięciem spółki w zakresie wspierania pracowników szczególnie związanych z bezpieczeństwem i ruchem pociągów. Po szkoleniach z zakresu radzenia sobie ze stresem i sprawnej komunikacji, zapewniamy naszej kadrze możliwość wsparcia w przypadku uczestnictwa w trudnych zdarzeniach. Zależy nam by pracownicy dobrze i odpowiedzialnie wykonywali swoje obowiązki, ale chcemy też zapewnić im maksymalne wsparcie po stresujących zdarzeniach, które mogą wystąpić w pracy – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes Zarządu PLK.
Pracownicy wsparcia
Pierwszą pomoc psychologiczną dla pracowników uczestniczących w trudnych zdarzeniach kolejowych zapewni firma IPRON Consulting, z którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę. Specjaliści przeszkolą instruktorów PLK, którzy pełnią rolę pracowników wsparcia. Są oni odpowiedzialni za pierwszy kontakt ze wszystkimi uczestnikami zdarzeń oraz zapewnienie im wsparcia psychicznego. Pracownik wsparcia informuje też pracowników spółki o możliwości skorzystania z pierwszej pomocy psychologicznej.
Jak działa pierwsza pomoc psychologiczna?
Pracownicy PLK uprawnieni do skorzystania z pierwszej pomocy psychologicznej, mogą w ciągu 48 godzin od zdarzenia zadzwonić bezpośrednio na infolinię, aby uzyskać profesjonalne wsparcie. Korzystanie z pierwszej pomocy psychologicznej jest całkowicie dobrowolne. Pracownik, sam podejmuje decyzję o takiej formie pomocy. W trakcie rozmowy telefonicznej, psycholog decyduje o formie działania. Może być to jedynie rozmowa telefoniczna bądź cykl sesji psychologicznych, w dogodnym dla pracownika miejscu. Treść rozmów z psychologiem jest całkowicie poufna.
W Grupie PKP pomoc psychologiczną mają już zapewnioną pracownicy PKP Intercity. Szczególnie jest to ważne dla osób, które doświadczyły wypadku np. samobójstwa na torach, czy wjazdu samochodu pod pociąg. Każdy maszynista może liczyć na pomoc psychologa.
Kontakt dla mediów:
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: + 48 22 473 30 02
T: + 48 694480239