Powrót

Realizacja rozkładu jazdy i likwidacja skutków powodzi

Największym przedsięwzięciem jest odbudowa mostu na rzece Poprad na linii Tarnów – Leluchów. W lipcu br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarła na to zadanie umowę na ponad 13 milionów zł. W zakresie robót budowlanych jest m.in. odbudowa mostu, toru kolejowego, odtworzenie sieci trakcyjnej i uregulowanie koryta rzeki Poprad. Oddanie torowiska i obiektu do eksploatacji zaplanowane jest na grudzień 2010 r. Obecnie brak przeprawy całkowicie uniemożliwia przejazd. Po naprawach linii i obiektów zniszczonych siłami natury, PLK przywróciła przejezdność większości uszkodzonych linii. Prace kolejarzy obejmowały naprawę awaryjną skarp nasypów, osuwisk, odbudowę podtorza, przywrócenie systemu odwodnienia. Koszty zależą od zakresu zniszczeń np. koszt odbudowy kilkuset metrów nasypu kolejowego Stróże – Krościenko wyniósł 1,2 miliona zł. Na linii Katowice - Zwardoń w branży automatyki straty przekroczyły 350 tys. zł.
Pod koniec lipca zakończono odbudowę zniszczonego przez Wisłę szlaku Zalesie Gorzyckie – Sandomierz i wjazdu do stacji Sandomierz. Dzięki temu możliwa jest obsługa bocznicy „Huta szkła Sandomierz”. Wykonane prace pochłonęły już 2,6 miliona zł. Trwają procedury wyboru wykonawców robót na kolejnych odcinkach linii uszkodzonych w wyniku powodzi.
Na Dolnym Śląsku w odbudowie jest linia CE 59 na odcinku Krzepów – Głogów. Fala Odry zniszczyła tam ponad 5 km dwutorowej linii. Odbudowa będzie kosztować 6 milionów zł i potrwa do września br.
Do likwidacji szkód PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystała możliwości własne, służb ratowniczych oraz potencjał firm zewnętrznych. Wyłaniani są jeszcze kolejni wykonawcy prac drogowych i odbudowy obiektów inżynieryjnych. Łącznie szacowane straty przekraczają 340 milionów zł.
Kolejne straty przyniosła powódź 7 sierpnia. Po ulewnych deszczach rzeka poważnie uszkodziła linię nr 290 zapewniająca połączenie Gorlitz - Zittau przez Krzewinę Zgorzelecką oraz linię nr 786 do Turoszowa. Obie trasy są nieprzejezdne. Trwa szacowanie szkód.   Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.