Projekt cennika PLK SA zatwierdzony przez UTK
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdził 21 listopada 2022 r. projekt cennika przedstawiony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na rozkład jazdy pociągów 2022/2023, w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej.
Zatwierdzony projekt cennika został opracowany na podstawie danych wynikających z kosztów bezpośrednich w 2021 roku i pracy eksploatacyjnej wykonanej w rozkładzie jazdy pociągów 2020/2021.
Projekt uwzględnia postanowienia decyzji Prezesa UTK z dnia 25 marca 2022 r. i 22 lipca 2022 r., dotyczące poprzednich wersji projektu cennika 2022/2023, tzn. nie zawiera składnika stawki jednostkowej opłaty podstawowej związanego z rodzajem wykonywanych przewozów (tzw. mark-upu) wynoszącego 1,28 zł/pockm od rjp 2018/2019 i obowiązującego pociągi towarowe o masie nie mniejszej niż 660 ton realizujące przewozy inne niż intermodalne. Projekt nie zawiera również dodatkowych współczynników różnicujących średnią stawkę w zależności od kategorii linii kolejowej i masy pociągu, dla pociągów z zamówionymi postojami handlowymi przy peronach zastosowanych przez PLK SA, w wyniku uwzględnienia wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 dotyczącego włączenia użytkowania peronów pasażerskich w zakres minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej.
Nowy cennik wejdzie w życie 21 grudnia 2022 r., a do dnia 20 grudnia 2022 r. PLK SA będzie stosować dotychczasowy cennik. Jest to zgodne z art. 33 ust. 21 pkt 1 i 2 ustawy o transporcie kolejowym - jeżeli decyzja Prezesa UTK o zatwierdzeniu poprawionego projektu cennika zostanie podjęta w terminie późniejszym niż 30 dni przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy, to cennik, którego projekt został zatwierdzony, wchodzi w życie 30 dni od dnia, w którym decyzja została podjęta, a do dnia wejścia w życie nowego cennika obowiązuje cennik obowiązujący w poprzednim rocznym okresie obowiązywania rozkładu jazdy.